Nu finns det en webbutbildning för dig som är engagerad i anhörigfrågor!

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2017 09:00 CET

Utbildningen är tillgänglig för alla och ger kunskap och idéer om hur ni som arbetar med vård och omsorg, och ni som arbetar med frivilliga, kan arbeta tillsammans för att utveckla stödet till anhöriga och hur ni kan underlätta för de personer som vårdar eller stödjer någon närstående.

Utbildningen ger dig möjlighet att prata med anhöriga, förstå deras situation och reflektera över deras behov. Du får också träffa frivilliga och anhörigkonsulenter som beskriver hur man samverkar tillsammans kring anhörigfrågor. Forskning och erfarenheter visar att det bästa stödet för anhöriga är när samtliga berörda parter medverkar och samverkar.

Vem riktar sig utbildningen mot?

Den här utbildningen är skräddarsydd för dig som arbetar med frivilligverksamhet eller är anställd inom offentlig verksamhet. Du kan ta del av utbildningen när du vill och var du vill, enskilt eller tillsammans med andra.

Webbutbildningen kan med fördel genomföras i grupp och tillsammans mellan personal i vård och omsorg och dem som arbetar med frivilligverksamhet.

Allt som behövs är en dator eller surfplatta. Webbutbildningen är framtagen av Nationellt kompetenscentrum anhöriga, Röda Korset och Anhörigas Riksförbund och är helt kostnadsfri.

Hur gör man?

Gå till Nka:s utbildningsportal (se resurslänkar här nedan) där du kan registrera dig och starta webbutbildningen. När du registrerat dig i utbildningsportalen får du ett e-postmeddelande med ditt användarnamn och lösenord.

Lycka till!

Information och kontakt: