Spyder vänder sig till svenskt företag för hållbarhet

Spyders beslut att vända sig till en mer hållbar produktionsmetod går hand i hand med varumärkesfilosofin.

Naturen är vår passion. Utan bergen, den rena luften, snön och för naturens kärlek - skulle vi inte existera.

Vi är tacksamma, ödmjuka och har stor respekt för varje upplevelse, oavsett vad det kan vara - upptäcka ny terräng, snida nya spår i snön eller ta in den fantastiska utsikten under tidiga morgonturer. Naturen är där, den är fantastisk och den tas alltför ofta för givet.

Varje val vi gör, både som konsument och tillverkare, påverkar framtiden.

Med denna nya kollektion har vi beslutat att gå med i den växande rörelsen att ändra modebranschen från insidan. Vi planerar att göra detta genom att lyssna på oss själva, planeten och vår växande mängd medvetna konsumenter. Vi erbjuder dem bättre och mer hållbara val för deras garderob. Vår ambition är att erbjuda funktionella, attraktiva kläder med design och kvalitet som varar - samtidigt som vi orsakar så lite skada på planeten som möjligt.

För att bevara bergen måste vi rädda oceanerna. Den återvunna klädkollektionen är ett resultat av vår önskan att utveckla mer hållbara kläder. Vi samarbetade med Another Textile Company och upptäckte en helt ny banbrytande metod med tyger tillverkade av återvunnen polyester (gamla PET-flaskor) och återvunnet Fair Trade-certifierat bomullsavfall. Resultatet: plagg tillverkade av 100% återvunnet material.

PÅVERKAN PÅ MILJÖN

Tillverkningsprocessen för t-tröjor kräver 530 gallon (2 000 liter) vatten, från bomullsanläggningen till det kompletta plagget, med konventionellt odlad bomull. Genom att använda återvunnet material sjunker vattenförbrukningen för varje skjorta till endast halfa gallon (2 liter). Detta gör återvunna t-shirts 99,9% mer vatteneffektiva. Dessutom minskar energiförbrukningen såväl som koldioxidutsläppen radikalt. Det främsta skälet till denna otroliga förbättring är användningen av återvunnen polyester tillverkad av PET-flaskor, snarare än virgin polyester, tillverkad av råolja.

Spyder är en officiell leverantör till US Ski Team sedan 1989, samt det kanadensiska Alpine Ski Team sedan 2002.

• Mode

"Efter mer än 20 år inom textilindustrin, bestämde vioss för att bryta mönstret och bli ”another. Eftersom vi tror att det finns ett annat sätt, en annan morgondag och en annan framtid."

Har du en produkt eller en kollektion och vill producerahållbart?
Vi hjälper dig med design, sourcing och produktion.

För oss är "another" inte en till av samma sort. Det är ett helt annat företag med en helt annan uppfattning och ett helt annat tankesätt. En som marscherar till sin egen trumma och berättar en annan historia.

”Vi strävar efter högsta kvalitet, inte bara i vårt val av tyger utan också i vårt engagemang för en hållbar utveckling och goda arbetsvillkor.”

Genom att erbjuda produktion i Fairtrade-certifierad bomull vill vi att våra produkter ska vara en bra affär för oss och våra kunder såväl som för våra leverantörer.

Genom att arbeta så nära våra kunder och partners som möjligt kan vi säkerställa att rätt beslut tas under hela inköpsprocessen och leveranskedjan.

Vi tror verkligen att alla kan bidra till en bättre framtid och att en bra sak leder till en annan.

Fredrik Strand

Presskontakt VD, owner