Yogagirl i samarbete med Another Textile Company

Samarbetet mellan Another Textile Company och Yogagirl kan beskrivas med två ord - hållbarhet och transparens. Dessa är gemensamma hörnstensvärden för miljön, för de människor som arbetar inom textilproduktion och för slutkonsumenten.

Med Another Textile Company upptäckte Yogagirl en helt banbrytande metod: att använda tyger tillverkade av återvunnen polyester (PET-flaskor) och Fairtrade-certifierad, organisk, återvunnen bomull från tidigare produktioner. Resultatet: T-shirts tillverkade helt av återvunna fibrer och certifierade enligt GRS (Global Recycled Standard).

Den vanliga tillverkningsprocessen för t-shirts kräver normalt ca 2 000 liter vatten, från bomullsanläggning till färdigt plagg. Genom använda andra metoder och med återvunnet material sjunker vattenförbrukningen till ca 2 liter per t-shirt. Detta gör Yogagirls t-shirts 99,9% mer vatteneffektiva!

Another Textile Company använder dessutom fabriker med grön energi och är självförsörjande genom sina egna vindkraftsanläggningar. Yogagirl betalar mer per plagg än fabrikens noterade priser, vilket skapar ett överskott som går direkt till de anställda och fyller klyftan mellan minimilön och levnadslön.

Yoga Girl®-t-shirts tillverkas i två modeller, SUN som är en mer klassisk t-shirt och MOON som är en smalare modell med en bredare hals. Båda modellerna passar på en Yoga Girl®, oavsett kön eller storlek.

• Företagande

"Efter mer än 20 år inom textilindustrin, bestämde vioss för att bryta mönstret och bli ”another”.

Eftersom vi tror att det finns ett annat sätt, en annan morgondag och en annan framtid.

Har du en produkt eller en kollektion och vill producerahållbart?
Vi hjälper dig med design, sourcing och produktion.

För oss är "another" inte en till av samma sort. Det är ett helt annat företag med en helt annan uppfattning och ett helt annat tankesätt. En som marscherar till sin egen trumma och berättar en annan historia.

”Vi strävar efter högsta kvalitet, inte bara i vårt val av tyger utan också i vårt engagemang för en hållbar utveckling och goda arbetsvillkor.”

Genom att erbjuda produktion i Fairtrade-certifierad bomull vill vi att våra produkter ska vara en bra affär för oss och våra kunder såväl som för våra leverantörer.

Genom att arbeta så nära våra kunder och partners som möjligt kan vi säkerställa att rätt beslut tas under hela inköpsprocessen och leveranskedjan.

Vi tror verkligen att alla kan bidra till en bättre framtid och att en bra sak leder till en annan.

Fredrik Strand

Presskontakt VD, owner