Det saknas policys och semesteruttaget är lågt bland ledande befattningshavare

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2018 09:57 CEST

I mars skrev DI hur SEBs tidigare vd byggt upp ett berg av semesterdagar vars omfattning är historisk i svenskt näringsliv. Enligt SEB:s årsredovisning fick banken betala ut 7,4 miljoner i semesterersättning till sin tidigare vd och betalade i praktiken ut två vd-löner förra året.

Aon Talent, Reward & Performance har genom en kort undersökning tagit reda på hur vanligt förekommande det är med avsaknaden av policys kring sparande av semesterdagar för vd och ledande befattningshavare, och hur företag hanterar denna problematik.

Med en hög svarsfrekvens på över 10 % ser vi att denna fråga engagerar. De inrapporterande företagen varierar i storlek och bransch. Omkring 50 av företagen har fler än 2000 anställda, varav ca 20 är Large Cap bolag.

• 17 % av de deltagagande företagen saknar policy kring hantering av icke utnyttjad semester.
  • Rätten att spara semesterdagar varierar mellan 0-75 dagar, men även svaret ingen begränsning har förekommit. 23 % av företagen har svarat att de saknar policy kring detta.

Kostnaden att ersätta individer som inte har nyttjat uttag av sin semester kan alltså bli väldigt hög. Men det är inte bara av kostnadsskäl utan även av hälsoskäl som det är viktigt att även ledande befattningshavare unnar sig någon form av ledighet. En rejäl utmaning då det idag har blivit i princip omöjligt för företagsledare att ta helt ledigt. Därför är trenden, att allt färre tar ut semester, inte särskilt överraskande.

Företag som inte har en uttalad policy kring uttag av semester har också svårt att upptäcka när semesterlöneskulden blir för hög. Det kan även vara en utmaning för löneavdelningen, som ibland också är outsourcad, att uppmana sina högsta chefer att ta ledigt. I många andra HR-relaterade frågor har företagen ofta möjlighet till stöd och kan få hjälp med skrivelser och rekommendationer för en stringent struktur. Vår undersökning visar att kring semesterpolicys för företagsledare har många företag självständigt löst uppgiften på lite olika sätt. Vi tror dock att i och med att denna riskfaktor har uppmärksammats kommer alltfler företag att reglera detta genom en policy för att både säkerställa välmåendet hos ledande befattningshavarna men också för bättre kostnadskontroll.

”Det är glädjande att se att majoriteten av de inrapporterade företagen har någon form av policy kring semesteruttag. Men semesteruttaget är lågt för våra ledande befattningshavare. Vi ser samma mönster vad avser semesteruttag i vår stora ordinarie tidsanvändningsstatistik som mäter frånvaron för alla medarbetare. Även där har semesteruttaget minskat, och vi kan notera denna nedgång redan sedan början av 2000 talet. Idag ligger semesteruttaget på så låga nivåer som 17 uttagna semesterdagar. Det att jämföra med 23 uttagna dagar under 2004”, kommenterar Karin Trigell, Head of Aon Talent, Reward & Performance.