UPPDATERING - Bluffmail som ser ut att komma från Aon

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2017 16:33 CET

Vi har nu fått ytterligare information kring de bluffmail som började dyka upp under gårdagen.

Det ser ut att komma från Aon och informerar om att en faktura finns att betala. Bluffmailet är ett så kallat ransomware vilket är en typ av skadlig programvara som låser datorns alla filer om man klickar på länken i mailet. För att låsa upp filerna uppmanas användaren att betala en lösensumma i Bitcoins.

Vi vill återigen framhålla att @aon.at inte är en Aon-domän, utan tillhör den österrikiska internetleverantören Austria Online. IT Security hos Aon Austria är kontaktade samt även Aons globala Cyber Security team.

Vi uppmanar alla våra kunder och andra som får mailet att vara vaksamma, att inte öppna epost från den domänadressen, att följa sina interna riktlinjer för misstänkt bluffmail.

English version:

We have some updated information about the spam emails that began to emerge yesterday.

The e-mails appear to come from Aon, prompting recipients to open a link to an invoice. The link enables so-called ransomware, which is a type of malicious software that locks all of the files on the computer if you click on the link in the email. To unlock the files the user is encouraged to pay a ransom in Bitcoins.

We would once again stress that @ aon.at not is an Aon domain, it belongs to the Austrian Internet Service Provider Austria Online. IT Security at Aon Austria is informed, as well as Aon's Global Cyber Security team.

We encourage all our customers and others who receive the email to be vigilant, not to open email from the domain address and to comply with their internal guidelines for suspected spam mail.

Aon Sweden är en del av Aon Corporation som med drygt 72 000 medarbetare över hela världen levererar kundvärde genom innovativa, effektiva lösningar som hanterar företags och organisationers risker och ökar medarbetarnas produktivitet.

Hej! Tack för eran upplysning på nätet, råkade få mail igår, med information om betalning av fakturor från en Theodor Svensson. Man blir
    Så frustrerad varje gång det finns folk som vill lura folk till vad som helst, ruttet.
    Är man pensionär, är det inte så lätt att hålla ordning på allt som sker på mail, och nätet

Tack än en gång.
    M.v.H. Kjell Jedemo