2010 – året då webbprestandan fäller avgörandet

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 09:30 CET

Google har nyligen läckt sina planer på att ta in en sajts svarstider som en faktor i sin rankningsalgoritm. Därför kommer 2010 att bli ett avgörande år för många sajter då de kommer att bli tvungna att övervaka och förbättra sin webbprestanda, dvs svarstider och maxkapacitet,  för att inte hamna på efterkälken.

En webbsajts prestanda, dvs svarstider eller laddtider, har hittills inte varit ett prioriterat område för sajtägare. Man har ett SLA-avtal och en hostingleverantör och ”det ska bara fungera”. Googles beslut att väga in sidornas svarstid kan komma att ändra denna syn. Webbprestanda kommer att bli en strategisk konkurrensfördel där kunder vinns och behålls genom en sajt som kan ge kunden den bästa användarupplevelsen.

Googles beslut ska ses som en del i en strategisk förändring mot att ge kunden bästa möjliga upplevelse och inte bara att generera så mycket söktrafik eller leads som möjligt. Internet-marknadsförare har länge arbetat med att optimera och maximera sin online-annonsering och söknärvaro. I framtiden kommer detta inte att räcka – vinnarna kommer att vara de som konverterar sin trafik bäst och kan ge sina besökare den allra bästa serviceupplevelsen. Och den kanske viktigaste komponenten i denna upplevelse är hur fort sajtens olika sidor laddar.

Googles nya hållning är ett steg i rätt riktning och ett viktigt erkännande åt svarstidernas roll i den totala webb-upplevelsen. De verktyg som Google rekommenderar är inriktade på optimering av koden på de olika sidorna, vilket är en viktig del, men definitivt inte den enda, av en webbsidas prestanda. Våra metoder är snarare inriktade på att hantera hela den komplexitet som kännetecknar dagens avancerade webbplatser. Det gäller att hantera mjukvara, hårdvara, tredjepartsinnehåll, internetkapacitet och långsiktigt samt metodiskt arbeta med att hantera och eliminera flaskhalsar”, säger Sven Hammar VD Apica.

2010 - Året då webbprestandan fäller avgörandet -_Läs nyheten på vår webbplats.

Excellence in Web Performance” är Apicas motto när företaget testar, analyserar, övervakar och förbättrar webbprestanda (web performance). Kunder med högsta möjliga webbprestandamål använder Apica OverLoad™, Apica LoadTest™ och Apica WebPerformance™ för att lasttesta applikationernas maxkapacitet och övervaka deras dagliga webbprestanda.
Produkterna i Apica WebExcellence™ Suite finns tillgängliga som “Software as a Service”. Apica grundades 2005 och har huvudkontor i Solna samt försäljningskontor i Storbritannien och USA.
Kunder är bland andra Apoteket, Sergel Kredittjänster, SMHI, TV4, Krisberedskapsmyndigheten, Avanza och Posten/Strålfors & DN.se Apicas partners är bland andra EPiServer, Polopoly, Citrix , CDG Europe, Logica TietoEnator, Steria, Kerfi, Qbranch och Basefarm.

Kommentarer (0)