Apica och Kaazing tillhandahåller prestandaövervakning för HTML5 WebSocket

Apica har slutit ett samarbetsavtal med det amerikanska molntjänstföretaget Kaazing. Apica och Kaazing kommer tillsammans att tillhandahålla prestandaövervakning för applikationer som har byggts med HTML5 WebSocket som standard. Apica är Nordens ledande företag inom lasttester, prestandaanalyser och övervakning av webbsajter, molntjänster och webbapplikationer.

Samarbetet innebär att de av Kaazings kunder som flyttar applikationer till HTML5 och WebSocket nu kommer att kunna validera svarstider och funktionalitet med Apicas prestandaövervakningstjänster, för att förbättra slutanvändarnas upplevelser.

-     Kaazing har definierat WebSocket-standarden och företagets plattform är branschledande i utvecklingen av interaktiva företagsapplikationer i realtid. Tillsammans med Kaazing skapar vi nya möjligheter att få djupa insikter om prestandan för webb- och mobila applikationer. Applikationer med stora volymer av datatransaktioner kräver webbkommunikation i realtid som är både skalbar och pålitlig. Nu kan Kaazings kunder testa webbläsares svarstider och datakommunikation för att optimera slutanvändarnas upplevelser av deras applikationer, säger Sven Hammar, VD för Apica.

Bruket av mobila applikationer och enheter ökar exponentiellt, vilket gör tillgängligheten på webbkommunikation i realtid till en affärskritisk faktor för nästan alla företag. HTML5 WebSocket gör denna ständigt uppkopplade värld möjlig. Kaazing har banat väg för denna teknik för att ge företagen möjlighet att snabbt sjösätta distribuerade, dynamiska och mycket skalbara HTML5-webbapplikationer som är mycket interaktiva och direkt tillgängliga från var som helst. Kaazings WebSocketplattform bygger på företagets grundläggande kunskaper om standarden och adderar säkerhet, skalbarhet och andra viktiga förbättringar för att ge företag möjligheter att lansera nästa generation av applikationer.

Apica WebPerformance Monitor registrerar den verkliga användarupplevelsen av webbapplikationer för att mäta resultatstatistik, inklusive svarstider och tillgänglighet. Genom att automatiskt fånga skärmdumpar under varje steg av transaktionen, blir felmeddelanden lättare att felsöka. Med Apica WebPerformance Monitor kan användarna enkelt mäta och analysera alla delar av en hemsida, inklusive bilder, videor och tredjepartsinnehåll.

-     Vår plattform förändrar sättet på vilket företag kommunicerar och delar information i realtid via webben, och användarupplevelsen är en kritisk komponent. Genom att arbeta med Apica för att stödja prestandaövervakning av WebSocketstandarden kan vi ge våra kunder de värdefulla insikter som de behöver för att göra lanseringsfärdiga applikationer för webben och mobilen, säger Jonas Jacobi, VD för Kaazing.

-     Apicas prestandaövervakning låter användarna se exakt hur en applikation fungerar i en riktig webbläsare och kan spåra slutanvändarnas svarstider för att optimera hastighet och tillförlitlighet. Apica stödjer vår vision för att säkerställa levande webbapplikationer av hög kvalitet.

Apicas tjänster är särskilt utformade för molninfrastruktur. Företagets avancerade uppsättning av verktyg, Apica WebExcellence Suite, inkluderar Apica LoadTest, Apica WebPerformance, Apica ProxySniffer och Apica WebOverload. Dessa verktyg testar webbsajter, molntjänster och mobila applikationer med avseende på maximal kapacitet, daglig prestanda, förbättrade laddningstider, och skydd mot toppbelastning.

Apica vann i maj priset EuroCloud Nordic Award 2012 för bästa nordiska molntjänst för sin molnbaserade tjänst Apica WebOverload.

• webbprestanda
  • upptid
  • svarstider
  • stresstest
  • svarstid
  • prestanda
  • loadtest

Företaget har huvudkontor i Stockholm samt ca 300 mätpunkter i Norden, Europa och Usa. Apica har utöver detta fler än tio testcentra i USA, Asien, Europa och Sverige som tillsammans kan generera lasttester på totalt mer än en miljon samtidiga besökare till en webbsajt.

Apica grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Sven Hammar är VD. Bland kunderna återfinns flera stora svenska företag och myndigheter. Teknologipartners är bl a Atex, Amazon, Microsoft, EPiServer, RightScale, och Rackspace. Integrationspartners är bl a Kerfi, TietoEnator, Basefarm, OP5, Qbranch och Logica. Se www.apicasystem.com