Nytt branschsamarbete för snabbväxande svenskt IT-företag: Apica tillhandahåller prestandaövervakning och lasttester för Eucalyptus Systems molntjänstkunder världen över

Pressmeddelande   •   Jul 18, 2012 09:00 CEST

Apica har slutit ett samarbetsavtal med det amerikanska molntjänstföretaget Eucalyptus Systems. Apica kommer att tillhandahålla tjänster inom lasttester och prestandaövervakning till Eucalyptus kunder inom s k IaaS. Apica är Nordens ledande företag inom lasttester, prestandaanalyser och övervakning av webbsajter, molntjänster och webbapplikationer.

Apicas verktyg för prestandaövervakning finns nu tillgängliga för datacenter som använder Eucalyptus IaaS-tjänster. Eucalyptus kunder kan med Apicas hjälp nu testa sin webb- och mobila applikationer i Eucalyptus molnmiljöer för att identifiera och utvärdera maximal kapacitet, daglig prestanda, förbättrade svarstider, och skydd mot toppbelastningar. Med detta samarbete utvidgar Apica sin täckning av tjänster inom lasttester och prestandaövervakning till att gälla även Eucalyptus kunder samtidigt som företaget kan erbjuda en mer heltäckande lösning på marknaden.

Eucalyptus Systems tillhandahåller den mest spridda molntjänsten för s k  Infrastructure as a Service (IaaS) till IT-organisationer och teknikföretag världen över. Infrastructure as a service ärnär ett företag hyr in sig på servrar och annan utrustning som ägs och sköts av ett annat företag. Kunden kör sina egna program på utrustningen, som finns i uthyrarens lokaler. Anslutningen sker genom internet. Ofta betalar kunden för det utrymme och den kapacitet som faktiskt utnyttjas. IaaS räknas som en molnbaserad tjänst.

-     Genom att organisationer kan dra nytta av befintlig hårdvara för att skapa sin egen IaaS-moln, blir Eucalyptus en tilltalande samarbetspartner för organisationer som söker flexibilitet, kompatibilitet och hållbarhet för att bygga, testa och lansera applikationer för webben och mobilen. Eucalyptus kunder får nu fördelen av Apicas lasttest- och prestandaövervakningstjänster för att optimera prestandan i sina applikationer och undvika förseningar i svarstider eller andra prestandaproblem som kan lägga sordin på deras nästa stora lansering. Våra lösningar hjälper kunderna att fullt ut förverkliga de fördelar som kommer med att använda IaaS-tjänster, säger Sven Hammar, VD för Apica.

-     Eucalyptus ger sina kunder en öppen, skalbar och flexibel IaaS-plattform för deras affärsapplikationer. Apica kan nu erbjuda våra kunder kritiska lasttester och prestandaövervakning i ett Eucalyptus-moln, så att användarna kan maximera kapaciteten, skalbarheten och svarstiderna på sina applikationer, säger David Butler, Senior Vice President Marketing på Eucalyptus

Apicas tjänster är särskilt utformade för molninfrastruktur. Företagets avancerade uppsättning av verktyg, Apica WebExcellence Suite, inkluderar Apica LoadTest, Apica WebPerformance, Apica ProxySniffer och Apica WebOverload. Dessa verktyg testar webbsajter, molntjänster och mobila applikationer med avseende på maximal kapacitet, daglig prestanda, förbättrade laddningstider, och skydd mot toppbelastning.

Apica vann i maj priset EuroCloud Nordic Award 2012 för bästa nordiska molntjänst för sin molnbaserade tjänst Apica WebOverload.

Företaget har huvudkontor i Stockholm samt ca 300 mätpunkter i Norden, Europa och Usa. Apica har utöver detta fler än tio testcentra i USA, Asien, Europa och Sverige som tillsammans kan generera lasttester på totalt mer än en miljon samtidiga besökare till en webbsajt.

Apica grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Sven Hammar är VD. Bland kunderna återfinns flera stora svenska företag och myndigheter. Teknologipartners är bl a Atex, Amazon, Microsoft, EPiServer, RightScale, och Rackspace. Integrationspartners är bl a Kerfi, TietoEnator, Basefarm, OP5, Qbranch och Logica. Se www.apicasystem.com

Kommentarer (0)