Webbexperterna Apica växer vidare – flyttar till nytt kontor och anställer flera nya medarbetare

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 16:20 CET

Det svenska IT-företaget Apica, experter inom webbprestanda, fortsätter sin snabba tillväxt. Man har nyligen flyttat till större lokaler i Stockholm och anställt ett flertal nya medarbetare. Jakob Stuart är ny marknadsassistent, Fredrik von Schmalensée är ny webbmästare, Elis Hammar är ny säljare, och Ulf Thorman är ny kontoansvarig vid det svenska kontoret. Scott Goddard, Troy Amyett och Clark Redus är nya medarbetare vid det amerikanska kontoret.

Jakob Stuart är ny marknadsassistent på Apica. Han är en geocachande civilekonom från Marknadsakademien vid Stockholms Universitet. Jakob har tidigare arbetat med projektledning, varit aktiv inom kår- och föreningsverksamheten på Stockholms Universitet samt varit ordförande för en ideell studentförening.

Fredrik von Schmalensée är Apicas nya webbmästare. Han har tidigare jobbat på bl a Dagens Industri, Vattenfall och IDG. När han inte jobbar är han bl a fallskärmsinstruktör och snart även pappa.

Elis Hammar är ny försäljare (account executive) på Apica. Han har tidigare arbetat som säljare i flera europeiska länder med fokus på IT mot B2B. Hans fokus på Apica kommer att ligga i att utveckla och sälja mot den europeiska och nordamerikanska marknaden.

Ulf Thorman är ny kontoansvarig (Key Account Manager) på Apica.  Ulf har lång erfarenhet av samarbeten och försäljning av IT-tjänster mot kunder i alla branscher.

Scott Goddard är ny chef för försäljning via återförsäljare och andra kanaler i USA (Director of US Channel Sales). Hans bakgrund inkluderar säljjobb på Megapath Networks.

Troy Amyett blir amerikansk försäljningschef (Director of US Sales). Troy har varit global försäljningschef på bl a Push-To-Test, AllRentToOwn.com och Apicas konkurrent Sierra Systems. Troy har erfarenhet av Selenium, lasttester och prestandaövervakning.

Clark Redus blir ny senior säljare (Senior Account Manager) vid det nordamerikanska kontoret. Han kommer närmast från Push-To-Test och har arbetat inom försäljning i tio år, ofta med Troy Amyett. Även Clark har erfarenhet av prestandatester och prestandaövervakning av webbsajter – Apicas kärnverksamhet.

Apica har nyligen flyttat från Solna till nya större lokaler på Garvargatan på Kungsholmen i Stockholm. Apica utsågs nyligen till ett av Sveriges snabbast växande teknikföretag 2011 och fick plats 40 på Deloittes lista Fast Tech 50.

Fotografier på nya medarbetare för publicering återfinns på http://www.apicasystem.se/om-apica/press.aspx

Telefon: 08 – 555 830 30

Epost: sven.hammar@apicasystem.com

Företaget har kontor/testcenter i Stockholm, cirka 200 mätpunkter i Norden, Europa och USA, samt lastkapacitet på mer än 10 GB/s syntetisk internettrafik från sex lastcentra i USA, England och Sverige.

Apica grundades 2005. Sven Hammar är VD. Bland kunderna återfinns flera stora svenska företag och myndigheter. Teknologipartners är bl a Atex, Amazon, Microsoft, EPiServer, RightScale, Rackspace och Dynatrace, och integrationspartners är bl a Kerfi, TietoEnator, Basefarm, Qbranch och Logica.

Se www.apicasystem.com.

Om Apica

“Excellence in Web Performance” är Apicas motto när företaget testar, analyserar, övervakar och förbättrar webbprestanda (web performance monitor). Kunder med högsta möjliga webbprestandamål använder Apica WebOverLoad™, Apica LoadTest™ och Apica WebPerformance™ för att göra lasttest (även kallat loadtest, eller stresstest) på applikationernas maxkapacitet och övervaka deras dagliga webbprestanda. Produkterna i Apica WebExcellence™ Suite finns tillgängliga som “Software as a Service”.

Apica grundades 2005 och har huvudkontor i Stockholm samt försäljningskontor i Storbritannien och USA.

Kunder är bland andra Apoteket, SAS, DN, Försäkringskassan, Bingolotto, SMHI, TV4, SF, Avanza och Posten/Strålfors.

Apicas partners är bland andra EPiServer, Polopoly, Citrix, Azlan/Tech data, Logica TietoEnator, Steria, Kerfi, Qbranch och Basefarm.

John Ekman
john.ekman@apicasystem.com