Dags för fler i resebranschen att ta sitt ansvar för barnsexhandel

På ett seminarium i Almedalen förra veckan deltog vi från Apollo i en diskussion kring hur vi kan förhindra barnsexhandel . Vi bidrog med den kunskap och de erfarenheter vi på Apollo gjort som jobbat med ECPATS uppförandekod de senaste 15 åren. Men vi kan jobba aldrig så mycket utan att det sker någon större förändring om vi inte blir fler som engagerar oss. Därför framförde Apollo ett högst rimligt krav till näringsdepartementets representant på seminariet:

Ställ krav på att SAS undertecknar ECPATs uppförandekod!

Till vår stora glädje kan jag konstatera att frågan nu är satt i rullning från näringsdepartementet till finansdepartementet. I alla fall enligt ett inslag på radion. Hoppas det inte stannar där bara!

De senaste 15 åren har svenskarnas resemönster förändrats. Från att majoriteten av alla utlandsresor skedde med charter till att majoriteten nu paketerar sina resor själv. Men synen på resebranschen när den granskas är den samma. Och inte minst när vi kommer till den allra smutsigaste baksidan av vår bransch – barnsexhandel . Det är i princip enbart charterarrangörer som undertecknat ECPATs uppförandekod för att förhindra att barn exploateras sexuellt på resmålen.

Den som vill exploatera barn sexuellt på sin semester kan göra det hur än resan är paketerad. Alltså borde fler aktörer i resebranschen ta sitt ansvar. Att SAS som är ett delägt statligt bolag inte har undertecknat ECPATs uppförandekod är för mig en gåta. Att staten som ägare inte ställt krav på att de ska göra det är en ännu större gåta. Därför är det härligt att höra att tanken i alla fall väckts!

• Politik