Sommarens resor börjar ta slut - Apollo sätter in extraflyg i sommar

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 14:41 CEST

Svenskarna bokar nu sommarens charterresor i en rasande fart. De senaste veckorna har fem procent fler än under samma period förra året bokat en sommarresa hos Apollo. För att möta den stora efterfrågan sätter Apollo in extraflyg. Totalt handlar det om drygt 4000 fler platser till de mest efterfrågade sommardestinationerna.

Efterfrågan på resor till den grekiska övärlden, som fått en extra skjuts av filmen Mamma Mia, gör att Apollo sätter in extraflyg från Arlanda till Rhodos under perioden 1 juli till 12 augusti. Dessutom utökar Apollo antalet platser till Mytilini/Lesvos. Totalt blir det drygt 2000 fler platser till Grekland från Arlanda.

Malmö Airport tillhör en den allra bäst bokade av de tre stora avresflygplatserna. Den stora efterfrågan på resor från Malmö gör att Apollo sätter in extraflyg till Chania på Kreta under perioden 13 juni till 15 augusti. Dessutom utökas antalet platser till Bulgarien. Det innebär drygt 2000 fler platser från Malmö under högsäsong.

- Det är roligt att kunna möta den enormt stora efterfrågan som finns från Malmö. Vissa avgångar är i princip helt fullbokade från Malmö. Allra mest populära från Malmö är resor till Kreta, Turkiet och Kroatien, säger Kajsa Moström Apollos informationschef.

- Våra farhågor att sommaren 2009 skulle bli dålig för charterbranschen ser ut att komma på skam. De senaste veckorna har fem procent fler än förra året bokat sin sommarresa än vid samma tid förra året. Då ska man ju hålla i minnet att 2008 var ett rekordår för alla i charterbranschen och i synnerhet för Apollo, avslutar Kajsa Moström.

Bäst bokade resmål sommaren 2009

• Tunisien
  • Turkiet
  • Santorini
  • Chania, Kreta
  • Rhodos
  • För mer information kontakta:

Kajsa Moström, informationschef Apollo, tel: 070-672 32 00, mail: kajsa.mostrom@apollo.se.

Eller besök vår hemsida: www.apollo.se

____________________________________________________________

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet med mer än 1600 hotell på 48 destinationer i 28 länder. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge och Danmark även flygbolaget Novair, Golf Plaisir i Sverige, Falk Lauritsen i Danmark och Reisetorget.no i Norge. Kuoni Scandinavia har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.