Tiden går snabbare på långflyget: Pinfärska DVD-filmer ombord

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2008 16:20 CEST

Från 31 oktober kan resenärer hyra DVD-spelare och filmer ombord på Apollos långflygningar med det egna flygbolaget Novair. Ett underhållningspaket som gör flygresan roligare för båda stora och små. Filmurvalet är anpassat för de flesta smaker och täcker in allt från barnfilmer till thrillers.

Redan förra året började Novair, som första skandinaviska flygbolag, att hyra ut underhållningspaket ombord på långlinjerna till Vietnam och Thailand. Det var ett försök som blev en stor succé och nu införs erbjudandet permanent.

- Vi ser en stor efterfrågan på underhållning ombord på de långa resorna, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

- Att erbjuda filmer, enstaka eller i paket, är mycket uppskattat. Vi erbjuder populära och riktigt bra filmer, många så nya att de inte har kommit ut på DVD ännu. Givetvis kan passagerarna välja mellan olika genrer, bra barnfilmer, komedier, dramer och thrillers. Det ska finnas något för alla.

Bland vinterns DVD-titlar på Apollos långflygningar märks Alvin och Gänget, Horton, Into the Wild, No Country for Old Men och Arkiv X- I want to believe. Filmerna börjar visas ombord på långresor från och med 31 oktober och kan beställas från och med den 31 augusti. På flygplanstypen Airbus A330 erbjuds filmer som paket om två, i olika kombinationer beroende på önskemål och behov, till exempel barnpaket, barn-vuxen, hans-hennes, äventyr samt drama.

- Våra ordinarie ombordsfilmer är bioaktuella och urvalet består av publiksuccéer som Mamma Mia!, Indiana Jones och kristalldödskallens rike, Kung Fu Panda och Flyga Drake, säger Kajsa Moström.

Miljövänligare underhållning

Lösningen att erbjuda passagerarna DVD-paket med DVD-spelare och hörlurar i stället för skärmar inbyggda i stolsryggarna, ligger i linje med Novairs och Apollos miljöengagemang. Ett on-demand-system med inbyggda skärmar i stolsryggarna, väger ungefär två ton på en A330-200 och den extralasten skulle medföra påtagligt större bränsleåtgång med ökade utsläpp av växthusgaser som följd.

- I alla våra beslut arbetar vi för att minska koldioxidutsläppen, säger Kajsa Moström. Det effektivaste sättet är att begränsa vikten ombord.

Barnfilmer att hyra på DVD

Alvin och gänget
Horton

Äventyrsfilmer att hyra på DVD
Incredible Hulk
Mumien och Drakkejsarens Grav

Thriller/Action-filmer att hyra på DVD
Arkiv X
No country for old men

Dramafilmer att hyra på DVD
Into the Wild
Things we lost in the fire

Filmerna som visas ombord är:

Mamma Mia

Indiana Jones

Space Chimps

Kung Fu Panda

What happens in Vegas

Flyga Drake

För mer information, se apollo.se eller novair.net eller kontakta:

Kajsa Moström, informationschef Apollo, tel: 070-672 32 00 kajsa.mostrom@apollo.se.