Pär Svärdson är Sveriges främsta entreprenör

Pär Svärdson, grundare och vd för Apotea utsågs i torsdags till Sveriges främsta entreprenör vid den nationella finalen av EY Entrepreneur Of The Year 2019. Pär blir därmed Sveriges representant i världsfinalen i Monaco.

Den 24:e upplagan av entreprenörsutmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year i Sverige avgjordes i Blå hallen i Stockholms stadshus under torsdagen. Huvudpriset tilldelades Pär Svärdson från Apotea och han utsågs av en extern oberoende jury och kommer få representera Sverige i den internationella finalen i sommar.

Juryns motivering löd:
”En idéspruta som älskar att få bolag att växa och bli bättre – så kan Pär Svärdson beskrivas. Han har förändrat en hel bransch och knäckt koden för snabb tillväxt. Trots sina framgångar har Pär Svärdson fortsatt stora ambitioner, inte minst när det gäller miljö och hållbarhet. Pär Svärdson är en superb serieentreprenör som skapat inte bara ett, utan två miljardföretag.”

”Det känns fantastiskt roligt att vinna en så fin utmärkelse när så många otroligt duktiga entreprenörer var med i startfältet. Men entreprenörskap är inte personligt utan en teaminsats, så jag vill verkligen tacka kollegor, familj och styrelse som stöttat mig på vägen”, säger Pär Svärdson.

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

Apotea.se är Sveriges första fullsorterade apotek som bara finns på nätet. Apotea.se har det största sortimentet, över 18 000 receptfria varor och 8 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och de lägsta priserna enligt Handels Utredningsinstitut, HUI. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till dryga 2,7 miljarder 2019. Apotea.se har drygt 650 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se: apotea.se.