Apotek Hjärtat flyttar in i mobilen

Apotek Hjärtats nya söktjänst Hitta läkemedel och andra populära  funktioner som Hitta apotek, finns nu som app. Hitta läkemedel visar om ett läkemedel finns inne på Hjärtats apotek och lanserades i våras på Apotek Hjärtats webb. Hittills har cirka 15 000 personer använt söktjänsten. Nu ökar kundnyttan ytterligare när apotekskedjan lanserar sin nya app för både iPhone och Android-telefoner.

Apotek Hjärtat-appen innehåller utöver söktjänsten Hitta läkemedel funktionen Hitta apotek. Den visar direkt var närmaste Apotek Hjärtat finns.

– Med några få klick får du även svar på om ditt läkemedel finns hemma. De fem närmaste apoteken visas på kartan tillsammans med aktuellt lagersaldo och aktuella öppettider, säger Annika Svedberg, chef för Farmaci och kvalitet på Apotek Hjärtat.

I appen hittar du även de vanligaste frågorna och svaren samt får möjlighet att kopplas direkt till Apotek Hjärtats Kundkontakt. Appen kommer framöver att byggas ut med fler funktioner.

– Vi vill underlätta för våra kunder och hoppas att appen ska bidra till att allt fler kommer till oss för att göra sina apoteksinköp, säger Annika Svedberg.

Appen kan även bidra till att spara tid för Apotek Hjärtats medarbetare.

– I dag får vi många samtal från andra apotekskedjor med frågan om vi har ett visst läkemedel hemma. Den tid som kan frigöras lägger vi självklart på våra kunder, säger Annika Svedberg.

Ungefär fem procent av kunderna lämnar i dag apoteket utan sitt receptbelagda läkemedel – en utmaning som är gemensam för hela apoteksbranschen. Apotek Hjärtats kunder har efterfrågat en service som visar var deras läkemedel finns.

Om Hitta läkemedel
För att söka läkemedel måste du ha namnet på ditt läkemedel, styrka och förpackningsstorlek. Dessa uppgifter framgår av ditt recept. Om du har e-recept, logga in med e-legitimation på Mina Vårdkontakter för att se uppgifterna om dina läkemedel: minavardkontakter.se finns på vårdguiden.se och 1177.se.

Du är också välkommen in till oss på Apotek Hjärtat så kan vi skriva ut din läkemedelsförteckning.

Vill du vara säker på att läkemedlet finns kvar när du kommer till oss, går det bra att boka det hos Apotek Hjärtats Kundkontakt, telefon 0771-405 405.

Här finns Apotek Hjärtats app att ladda ned, utan kostnad:

iPhone:

Android:

presschef Charlotte af Klercker, 0707-297327, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se

• apoteksapp
  • recept

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med cirka 270 apotek och över 2 000 anställda. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom personligt bemötande, bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat har hittills öppnat cirka 70 nya apotek och kommer de närmaste åren att fortsätta öppna ytterligare ett fyrtiotal. Omsättningen är drygt 7 miljarder kronor.