Första kurserna på arabiska klara

Apotekarsocietetens dotterbolag Läkemedelsakademin har publicerat de första e-learningkurserna i farmakoterapi på arabiska. De är de första av totalt 10 kurser och är inom terapiområdena Akne och Diabetes. Övriga kurser kommer att publiceras inom kort. Målgruppen är nyanlända apotekare från bland annat Syrien. Syftet är att korta vägen till arbete på apotek för de uppskattningsvis cirka 600 nyanlända apotekarna.

- Att vi kan erbjuda dessa kurser till denna målgrupp är ett viktigt steg då det gör det möjligt för dem att komplettera sina kunskaper med de svenska terapitraditionerna. En kunskap som är viktig för deras insteg på arbetsmarknaden, säger Karin Meyer, vd för Apotekarsocieteten.

Arbetet med att översätta Läkemedelsakademins befintliga e-learningkurser inom farmakoterapi har gjorts möjligt genom de Främjandemedel som i november 2015 beviljades Sveriges Farmaceuter, Almega och Svensk Handel från Arbetsmarknadsdepartement. Bakgrunden är det stora antalet nyanlända apotekare från bland annat Syrien, i kombination med den brist på farmaceuter som finns på den svenska apoteksmarknaden.

För mer information kontakta:

Annika Tengvall, utbildningsledare Läkemedelsakademin, 08-723 50 47
Karin Meyer, VD, Apotekarsocieteten, 08- 723 50 61