Moventig, AstraZeneca får priset för Bästa bipacksedel 2015

Bipacksedeln för Moventig har utsetts till 2015 års bästa bipacksedel med motiveringen: ”Moventig bipacksedel har en hög läsbarhet genom ett enkelt språk som vänder sig direkt till användaren. Den presenterar informationen med tydliga rubriker, punkter och brytningar mellan avsnitten vilket gör det lätt för ögat att orientera sig. Tillräckligt stor text, bra kontraster och ett papper som inte är för genomskinligt gör den lätt att läsa.”

- ”Vi är stolta och tacksamma för att AstraZeneca för andra året i rad vinner detta pris. När vi arbetar med att ta fram bipacksedlar är vi måna om att sätta patienten först. Det är en utmaning att från långa produktinformationstexter göra en för patienten begriplig bipacksedel.” säger Victoria Eriksson från AstraZeneca som tog emot priset.

Priset delades ut under dagens Läkemedelskongress.Apotekarsocieteten har sedan 2006 utsett årets bipacksedel. Priset instiftades med syfte att uppmuntra företagen att göra bipacksedlar som är lätta att förstå. Vid bedömningen tittas på helheten efter fastställda skattningsskalor med avseende på språk, layout och format. I årets tävling har ingått nya originalläkemedel som godkänts efter januari 2014 och finns tillgängliga för patienten. Som jury fungerar Sektionen för läkemedelsinformation inom Apotekarsocieteten.

- En bra bipacksedel är en viktig del i att säkerställa en bra läkemedelsanvändning. Då detta är en av Apotekarsocietetens ändamål känns det viktigt att stimulera till att bipacksedlar som är utformade på ett för målgruppen bra sätt, säger Apotekarsocietetens VD Karin Meyer.

För ytterligare information:

Karin Meyer, VD, Apotekarsocieteten