Nu flyttar Läkemedelsakademin fram positionerna inom digital utbildning

Läkemedelsakademin har tecknat avtal med Edtech-företaget Learnster om en ny lärplattform. Syftet är att skapa en plattform som maximerar kursdeltagarnas utbyte av de utbildningar som Läkemedelsakademin erbjuder.

– Vi kommer att kunna presentera Läkemedelsakademins högkvalitativa utbildningar på en användarvänlig och visuellt attraktiv plattform som underlättar vårt arbete samtidigt som våra kunder får en bättre upplevelse, säger Karin Meyer, Apotekarsocietetens VD.

Läkemedelsakademin är den del av Apotekarsocieteten som erbjuder utbildningar på alla nivåer för yrkesverksamma inom läkemedelsområdet. På senare år har en allt större andel av verksamheten kommit att digitaliseras, något som ställer helt nya krav på den digitala infrastruktur som utbildningsverksamheten bedrivs via.

Den nya lärplattformen kommer att sättas i drift under 2019 och innebär att samtliga utbildningar, både lärarledda och digitala, samlas på en gemensam plattform där samma tekniska standard säkerställs för hela utbudet. Detta förenklar bland annat uppföljningen av olika utbildningar, även för kursdeltagarna.

Läkemedelsakademins utbildningar är mycket uppskattade och lockar varje år ett stort antal deltagare. Allt fler kurser ges också i digital form. Bara mellan 2016 och 2017 ökade antalet deltagare i digitala utbildningar till mer än det dubbla, från drygt 3 000 till över 7 000 personer.

– Vi får många positiva omdömen om våra kurser och är väldigt stolta över vår breda utbildningsverksamhet, säger Karin Meyer.

Learnster är ett ungt entreprenörsburet företag som på bara ett par år etablerat sig som en ledande aktör när det gäller utvecklingen av lärplattformar.

– Vi är förstås glada över att Läkemedelsakademin valt att samarbeta med oss i det här utvecklingsarbetet. Utbildning och kompetensutveckling är centralt i alla branscher, inte minst inom det viktiga läkemedelsområdet, säger Mikael Larsson, VD på Learnster.

Både Apotekarsocieteten och Learnster kommer att vara representerade på EdTech Sweden 2018, Nordens största konferens inom det som kallas educational technology där syftet är att strukturera och förbättra inlärningsprocesser med hjälp av tekniska resurser och lösningar.

EdTech Sweden 2018 hålls den 15–16 oktober på Scandic Talk (bredvid Stockholmsmässan). Se konferensprogram och registrering.

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Lundberg, utbildningsproducent digitalt lärande, Läkemedelsakademin, tel. + 46 70 958 6083

Karin Meyer, VD, Apotekarsocieteten, tel. +46 76 855 96 48

• kompetensutveckling