NY BOK: Den kompletta handboken för alla som arbetar med receptfria läkemedel i butik

Den svenska apoteksmarknaden är omreglerad och idag säljs receptfria läkemedel på ca 6000 försäljningsställen som inte är apotek. Nu utkommer den kompletta handboken som ett stöd till alla som är verksamhetsansvariga, butiksägare eller försäljare inom detaljhandeln och dagligvaruhandeln. Boken innehåller förklarande texter till hela regelverket och praktiska verktyg för att underlätta vardagsarbetet med att upprätthålla god hantering och försäljning av receptfria läkemedel. Den ger även ett helhetsperspektiv på denna nya verksamhet och vänder sig därför även till de som är ansvariga för kommunernas kontroller och till läkemedelsindustrins marknadsavdelningar.

Ur innehållet:

§ Föreskrifterna varvat med vägledning  § Vad kommunerna granskar § Läkemedelsverkets läkemedelslistor § Användbara länkar § Sakregister för att enkelt hitta i regelverket

Ulf Ellerfelt är leg apotekare och har i 40 år sysslat med regelverket för läkemedel, s k Regulatory Affairs. Han har tidigare arbetat på Läkemedelsverket och flera läkemedelsföretag och driver numera det egna konsultföretaget Nordic Regulatory Affairs.

Amadou Jallow är leg apotekare och arbetar idag som läkemedelsansvarig på Åhléns-gruppen. Han har tidigare bland annat arbetat som medicinsk utredare på TLV (Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket), chefsfarmacevt på Apoteket AB, utredare och samordnare på Socialstyrelsen och apotekare på Apoteket Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.

Limbunden, 116 sidor, i färg
Illustrationer Kajsa Tengvall
Pris 180:- inklusive moms
ISBN 978 91 976510 7 3
Utkommer i november 2010
Högupplöst omslagsbild skickas vid förfrågan

För mer information, vänligen kontakta:
Maud Sundén, Förlagsredaktör
Apotekarsocieteten, Bokförlaget
Box 1136, 111 81 Stockholm
Tel: 08-723 50 00 vx, dir: 08-723 50 27
E-mail: maud.sunden@apotekarsocieteten.se
Hemsida: www.apotekarsocieteten.se

• Hälsa, sjukvård, läkemedel

Apotekarsocieteten har ca 6000 medlemmar och är en ideell förening för alla som är intresserade av läkemedelsforskning, läkemedelsproduktion eller läkemedelsanvändning. Apotekarsocieteten består av tretton vetenskapliga sektioner, fem intressegrupper och elva lokalföreningar som täcker hela Sverige och arrangerar föreläsningsverksamhet, kurser, studiebesök och sociala aktiviteter. Koncernen omfattar moderföretaget Apotekarsocieteten samt det helägda dotterbolaget Läkemedelsakademin i Stockholm AB. Dotterbolaget ger ut tidningen Läkemedelsvärlden samt böcker, och är den ledande aktören inom fort- och vidareutbildning inom läkemedelsområdet.