PSWC2017 idag: Precision medicine – en utmaning för vården, rapport från Quintiles IMS

Idag presenteras en ny rapport från QuintilesIMS Institute på den internationella PSWC2017 i Stockholm som beskriver ett antal utmaningar som hälsosystemet behöver övervinna för att maximera de fördelar som Precision medicine kan ge patienter.

Precision medicine definieras som behandlingar skräddarsydda för en patientgrupp baserat på prediktiva biomarkörer (som indikerar vem som kan dra nytta av drogen) eller individer baserat på deras unika genetiska profil eller status, såsom ålder och kön. "Det finns för närvarande cirka 80 precisionsläkemedel på marknaden, över hälften inom cancerbehandling, men under de senaste fem åren har vi sett en uppsving för denna typ av produkter, säger Murray Aitken, verkställande direktör för institutet och medförfattare av rapporten.

Rapporten, " Upholding the clinical promise of precision medicine: Current position and outlook”, presenterades idag vid FIPs 6th Pharmaceutical Sciences World Congress (PSWC), i Stockholm. I rapporten lyfts frågeställningar kopplade till kliniskt beslutsfattande, brister i hälsosystemdiagnostik, problem med patientens integritet, global tillgänglighet, samla stora data och kostnader som en av de utmaningar som står inför. "Det är ingen tvekan om att vetenskapen fortskrider snabbt. Frågan är om hälsovårdssystemet fortskrider tillräckligt snabbt för att säkerställa att patienterna kommer att dra nytta av dessa läkemedel. Precision medicine har unika egenskaper som den nuvarande hälsovårdsramen inte stödjer tillräckligt, säger Aitken.

Länk till rapporten här

För mer information se den internationella pressreleasen från FIP som bifogas.

Kongressen, som lockar delegater från över 70 länder, arrangeras av FIP, International Pharmaceutical Federation, och EUFEPS, European Federation of Pharmaceutical Sciences. Apotekarsocieteten är ordförande i den lokala värdorganisationen. På kongressens webbplats finns hela listan över inbjudna talare liksom det vetenskapliga programmet.

Lin-Nam Wang, Communications Manager, International Pharmaceutical Federation
tel. +31 6 31 62 91 60
Email linnam@fip.org

För kontakt med den lokala värdorganisationen:
Karin Meyer, VD på Apotekarsocieteten och ordförande i den nordiska organisationskommittén +46 76 855 96 48.

• fip
  • quintiles rapport