Vetenskaplig sekreterare utsedd vid Apotekarsocieteten

Lilian Walther Jallow blir ny vetenskaplig sekreterare vid Apotekarsocieteten.

Lilian har en gedigen bakgrund inom den akademiska forskningen och har även arbetat vid myndighet och med läkemedelsutveckling på ett litet forskande läkemedelsbolag.

- Läkemedelsforskningen världen över är inne i en omvälvande fas med nedläggning av forskningsavdelningarna på många av de stora företagen. Detta innebär svårigheter, men även nya utmaningar och möjligheter för området. I dagens läge behövs extra fokus på läkemedelsforskningen, internationellt och inte minst nationellt, säger Lilian Walther Jallow.

Apotekarsocieteten har sedan länge en stark grund i att stödja läkemedelsforskningen, och genom denna tillsättning kan man nu lägga ytterligare kraft på att bevaka och arbeta med forskningsrelaterade frågor.

- Vi är glada över att Lilian Walther Jallow har axlat rollen som Vetenskaplig Sekreterare inom Apotekarsocieteten. Detta kommer att säkerställa och stärka föreningens engagemang i forskningsfrågor och bidra till att skapa och förstärka vårt nätverk i forskarvärlden, säger Andreas Furängen, VD på Apotekarsocieteten.

Lilian Walther Jallow har kemistutbildning från Lunds Universitet och är disputerad vid Karolinska Institutet. Hon har framförallt forskat kring HIV, med tonvikt på vaccinutveckling och immunologi och har ett 40-tal publikationer inom dessa ämnesområden. Hon har arbetat med utveckling av avancerade cellulära terapier mot bland annat HIV och cancer och har initierat HIV testning på kliniker och blodcentraler i flera afrikanska länder.

För ytterligare information kontakta vd Andreas Furängen, andreas.furangen@apotekarsocieteten.se , tel 08 723 50 61

Kontaktuppgifter Vetenskaplig sekreterare Lilian Walther Jallow,
lilian.walther-jallow@lakemedelsakademin.se , 08 723 50  10