Bättre behandling med fokus på individen

Är det överkurs att jobba med individuell uppföljning av patienter lång sikt och utföra studier på deras upplevelser av läkemedelsbehandling när grundläggande saker som följsamhet fortfarande har brister? Det tycker inte Bodil Jönsson professor emerita vid Lunds universitet som inledde Apotekets tredje och sista seminarium i Almedalen om hur vi ska må bättre med läkemedel. Företrädarna för landstinget och SKL var mer tveksamma.

På forum olika forum delar patienter erfarenheter av läkemedelsbehandling redan idag – men med varandra. Bodil Jönsson, menade att andra, professionella aktörer borde följa upp precis sådana erfarenheter, enskilda patienters upplevelse över tid av sin läkemedelsbehandling. Det skulle vara ett bra komplement till de vanliga vetenskapliga studierna anser hon.

Katarina Bergshem, som arbetar med hälso- och sjukvårdsfrågor på Kairos future och är aktiv i Storstockholms diabetesförening, hävdade att de mål som sätts upp inom sjukvården inte fungerar eftersom man där inte ser individen. Patienterna är tvungna att sätta upp sina egna mål i form av matvanor, träning som det ser ut idag. Hon fick visst medhåll av Johan Assarsson, utredare i den pågående patientmaktutredningen, som menade att det finns mycket som talar för att nyttja patienters kunskap och se helheten. I Sverige har sjukvården hittills varit dåliga på att informera om syftet med läkemedelsbehandling, och hur behandlingsplan ser ut för den enskilda personen enligt internationella jämförelser. Patienten borde vara ordförande i vårdteamet är hans vision.

Maria Landgren, läkemedelschef i region Skåne tryckte på behovet av att förbättra följsamhet till läkemedelsbehandling först och främst. Gunilla Thörnwall Bergendahl från SKL poängterade också hon mer grundläggande förutsättningar som att ha en nationell ordinationsdatabas för att  vården ska få kontroll på patienters läkemedelsanvändning. Hon påpekade också att det inte är alla patienter som kan axla ansvaret. Både Bodil Jönsson och Katarina Bergshem menade däremot att det ena inte behöver utesluta det andra. Om Apoteket eller andra aktörer följde patienternas upplevelser över tid kunde de passa på att lära av erfarenheterna, genom att utföra studier. Kunskap som ingen inom hälso- och sjukvården annars skulle få, enligt Bodil. Och de patienter som inte är tillräckligt pigga, aktiva eller kunniga för att delta i forum eller vara ”ordförande i teamet” ska inte behöva det, utan mötas utifrån sina behov, tyckte Katarina Bergshem.

På bild: Bodil Jönsson

• apotekets verksamhet