​700 personer upptäckte hörselnedsättning tack vare Apotekets Hörselkoll

Nyhet   •   Mar 09, 2018 09:00 CET

I samarbete med Audika erbjuder Apoteket på utvalda apotek en kostnadsfri snabbkoll av hörseln. Av de cirka 2 000 personer som valde att göra Apotekets Hörselkoll under 2017 visade drygt en tredjedel tecken på hörselnedsättning.

– Våra Hälsotjänster hjälper människor att få bättre koll på sin hälsa och gör det lite enklare att må bra. Hörseln är en viktig del av hälsan och upp till 1,5 miljoner människor i Sverige har någon form av hörselnedsättning. Med vår Hörselkoll kan vi hjälpa många till en bättre livskvalitet, säger Sanna Lindelöf, ansvarig för Hörselkollen på Apoteket.

Hörselkoll är en av Apotekets Hälsotjänster. I samarbete med Audika som är en av Sveriges ledande aktörer inom hörselvård erbjuder Apoteket kunder på utvalda apotek en snabb och kostnadsfri hörselkoll (screening). Hörselkollen tar bara några minuter att genomföra och ger en indikation på om personen har en hörselnedsättning eller inte.

Under 2017 erbjöds Hörselkoll på 21 apotek och av de cirka 2 000 personer som testade sig visade 35 procent tecken på hörselnedsättning. Dessa fick rekommendationen att göra en fullständig hörselundersökning hos en legitimerad audionom för att säkerställa diagnosen.

Under våren 2018 fortsätter samarbetet på utvalda Apotek runt om i landet. Var och när Apotekets Hörselkoll genomförs hittar du här.

Läs med om Apotekets Hälsotjänster på apoteket.se.