Apoteket är apoteksbranschens mest hållbara varumärke

Nyhet   •   Apr 12, 2019 15:20 CEST

Apoteket har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke i apoteksbranschen och kommer på plats sex totalt i konsumentundersökningen Sustainable Brand Index.

– Apotekets vision är att hjälpa människor att leva ett liv i hälsa och för oss går hållbarhet och hälsa hand i hand. Vi fortsätter prioritera ett långsiktigt hållbarhets-, och hälsoarbete på många olika områden och den här utmärkelsen visar att Sveriges konsumenter uppmärksammar och uppskattar det vi gör. Vi är väldigt stolta över att vara bäst i branschen och komma på sjätte plats av alla 355 undersökta varumärken, säger Anders Rynnel, Apotekets marknadschef, som tog emot priset.

Apoteksbranschen generellt ansågs vara den mest hållbara. Totalvinnare blev IKEA och fjolårets vinnare Coop kom i år på fjärde plats. Här är listan över topp tio i undersökningen:

1.Ikea

2.Änglamark

3.Lantmännen

4.Coop

5.Ica

6.Apoteket

7.Kung Markatta

8.SJ

9.Arla

10.Saltå Kvarn

Generellt sett rankades företagen mer positivt än I fjol, framför allt när det gäller miljömässig och social hållbarhet. En av anledningarna till resultatökningen är att konsumenterna i större utsträckning lägger märke till de ansträngningar företagen gör för att bli mer hållbara. De branscher som ökade mest var hotellbranschen och apoteksbranschen.

Om undersökningen: Sustainable Brand Index är en varumärkesundersökning med inriktning på hållbarhet. Konsumentundersökningen har genomförts årligen sedan 2011. I årets undersökning deltog 50 000 konsumenter som uttalade sig om företag i fler än 20 olika branscher. Totalt har 1148 varumärken undersökts i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Nederländerna. I Sverige undersöktes i år 355 varumärken.