Apoteket förstärker lönsamheten

Nyhet  •  2012-09-12 17:00 CEST

Konkurrensen på apoteksmarknaden hårdnar, i och med det ökar kraven på effektivitet och kundfokus. Apoteket vässar därför verksamheten ytterligare under år 2012. Företaget ska fortsätta vara starka på apoteksmarknaden och öka lönsamheten till år 2015. Målsättningen är att vara ledande på den svenska apoteksmarknaden.

– Utifrån en tuffare konkurrens på såväl konsument- och vårdmarknaden organiserar vi oss för att möta de nya förutsättningarna på apoteksmarknaden, säger Ann Carlsson, vd i Apoteket.

Apoteket ska bli ett än mer kundorienterat företag och förändrar därmed struktur och arbetssätt. Detta innebär att stödjande funktioner reduceras med 220 befattningar.

– Det är alltid tråkigt att berätta om förändringar som påverkar våra duktiga medarbetare men vi ser att dessa justeringar är nödvändiga för att skapa ett effektivt, kreativt och lönsamt företag, fortsätter Ann Carlsson.

Fortsatt konsolidering av dosverksamheten

I linje med tidigare beslut om konsolidering av verksamheten för dosdispenserade läkemedel och marknadsläget tas nu nästa steg i effektiviseringen. Detta betyder att i takt med att nya avtal träder i kraft konsolideras verksamheten från sju orter till två, Umeå och Örebro. Övriga dosenheter i Solna, Malmö, Uppsala, Vänersborg och Göteborg kommer att avvecklas. Även detta är ett steg i förändringen av företaget.

– Det känns viktigt för oss att vi fullföljer vår plan för dosverksamheten och skapar möjligheter för utveckling av morgondagens dosprocess. Örebro och Umeå känns som naturliga val med tanke på tekniska och logistiska förutsättningar, säger Ann Carlsson.

Kontakta Eva Fernvall, varumärkesdirektör i Apoteket, 070 – 590 28 93

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom