Apoteket publicerar Års- och hållbarhetsredovisning 2014

Idag publiceras Apotekets års- och hållbarhetsredovisning på apoteket.se. Den tryckta versionen blir tillgänglig i samband med årsstämman den 13 april. Sedan 2012 är redovisningen sammanslagen och innehåller både årsredovisningen och hållbarhetsredovisningen.

− Eftersom hållbarhet så tydligt är integrerat i vårt dagliga arbete är det naturligt för oss att ha en sammanhållen redovisning, säger Anna Rogmark chef för Hållbarhet & Juridik på Apoteket.

Innehåll
I redovisningen presenteras Apotekets affärsmodell för hållbart företagande, våra lång- och kortsiktiga mål samt 2014 års resultat. Nytt för i år är att vi har med korta intervjuer med kunder, medarbetare och andra intressenter samt en översikt över Apotekets historia.

Hög redovisningsnivå

För andra året redovisar Apoteket enligt en redovisningsstandard som heter GRI G4 core. Näringsdepartementet uppmanar statligt ägda bolag att vara ledande på denna punkt och i fjol var Apoteket bland de första i Sverige att redovisa på G4-nivån. I år har vi ytterligare fokuserat på att tydliggöra vår affärsmodell och på vilket sätt vi driver och följer upp vår verksamhet ur alla hållbarhetsaspekter som vi har bedömt vara viktiga för Apotekets kunder.

Webb- och pappersversion
Redovisningen görs i två versioner, en indexerad pdf:fil som publiceras på apoteket.se och en tryckt version som finns tillgänglig från och med Apotekets årsstämma den 13 april 2015.