Gratis blodsockerkoll på utvalda apotek i samband med Världshälsodagen

I dag den 8 april erbjuder Apoteket tillsammans med Diabetes Wellness gratis blodsockerkoll på nio utvalda apotek från Sundsvall i norr till Malmö i söder. Satsningen är del av firandet av Värdshälsodagen.

– Många kunder uppskattar möjligheten att göra blodsockerkoll och andra tester och tjänster hos oss på Apoteket. Tack vare samarbetet med Diabetes Wellness Sverige kan vi fånga upp fler personer som ligger i riskzonen för diabetes typ 2. Vi kan ge råd om vad man kan göra för att minska risken för att drabbas av sjukdomen eller hänvisa till sjukvården om det skulle behövas, säger Sanna Lindelöf, projektledare på Apoteket.

I dag lever närmare 450 000 med diabetes i Sverige och enligt WHO:s beräkningar kommer antalet insjuknade att fortsätta öka. Diabetes är en av de stora folksjukdomarna som växer rekordartat, där diabetes typ 2 ökar mest. En av tio är i dag omedveten om att de har diabetes. I Sverige beräknas över 600 000 personer ha diabetes år 2030 om inte utvecklingen bryts.

I samband med Världshälsodagen den 7 april kommer Apoteket återigen att samarbeta med Diabetes Wellness Sverige. Måndagen den 8 april erbjuder nio apotek från Sundsvall i norr till Malmö i söder gratis blodsockerkoll. Tidigare år har fem procent av de testade hänvisats vidare till sjukvården.

– Vi vill öka medvetenheten om diabetes och kunna hjälpa personer som eventuellt ligger i riskzonen genom att sprida information om hur man kan förebygga att få diabetes typ 2 genom att leva ett sundare liv gällande kost, vikt, sömn och motion, säger Ann Fogelberg pressansvarig på Diabetes Wellness.

På följande apotek har du möjlighet att testa dig gratis kl 10-17 måndagen den 8 april: Apoteket CW Scheele, Klarabergsgatan 64, Stockholm
Apoteket Hjorten, Stora gatan 34, Västerås
Apoteket Stenbocken, Viksjöplan 47, Järfälla
Apoteket Gripen, Storgatan 18, Sundsvall
Apoteket Måsen, Torp Köpcentrum, Uddevalla
Apoteket Sparvugglan, Brandbergens Centrum, Haninge
Apoteket Marieberg, Mariebergs Centrum, Örebro
Apoteket Triangeln, Södra Förstadsgatan 42, Malmö
Apoteket S:t Ragnhild, Storgatan 4-6 (Kringlan Galleri), Södertälje

Det är dock viktigt att inte äta eller dricka något en timme före mätning, förutom vatten.