Är du i riskzonen för ledvärk – testa dig själv

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2006 09:04 CET

Klarar du att resa dig upp 20 gånger på ett ben från en stol utan att ta stöd med händerna? Genom att testa din muskelstyrka i låret går det att se om du löper risk att drabbas av ledvärk i knäna, så kallad artros.

Under mars och april genomför Apoteket en kampanj för att öka allmänhetens kunskap om hur man kan förebygga och behandla ledvärk. Kampanjen belyser hur vanligt det är med ledvärk och ska samtidigt öka kunskapen kring ledvärk samt dess konsekvenser.

Ledvärk är ett tidigt symptom på artros som är Sveriges vanligaste ledsjukdom. År 2004, uppgav 6 procent av allmänheten mellan 25-34 år och 18 procent mellan 35-49 år att de har ledvärk varje månad.

– Ledvärk går till stor del att förebygga och behandla genom bättre vanor och bra receptfria läkemedel. Genom att ta hand om kroppen bättre innan den börjar kärva kan man förebygga ledbesvär och många skulle kunna slippa onödig smärta, säger Eva Fernvall, marknadsdirektör på Apoteket AB.

Personer som är otränade och överviktiga löper större risk att drabbas av ledvärk. Starka lår skyddar mot artros i knäna och genom att testa sin muskelstyrka i låret kan man se om man löper risk att drabbas, visar nya studier från Lunds universitet.

Apoteket har fem tips för att förebygga och lindra ledvärk i knäna:
• Testa din muskelstyrka i låret genom att resa dig upp 20 gånger på ett ben från en stol utan stöd med händerna och bara nudda vid stolsitsen.
• Träna, både daglig motion och styrketräning av lårmusklerna. Det är inte farligt att träna då man har ont i knäna.
• Gå ner i vikt. Viktminskning uppnås bäst med bra kost kombinerat med träning.
• Behandla dig själv med receptfria värktabletter. Se dem som ett komplement till träning och viktnedgång.
• Öka motivationen. Ställ dig inte mentalt i en operationskö. Ta hjälp av Apotekets hälsocoacher för mer långsiktig hjälp med förändrad livsstil.

Mer information och träningstips finns på www.apoteket.se

Eva Fernvall, marknadsdirektör Apoteket AB, 08-466 10 74, 070-590 28 93
Andreas Rosenlund, presschef Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58

Apoteket tar ansvar för landets läkemedelsförsörjning med kundens intresse i centrum. Apoteket är producentoberoende, en del av vården och drivs inte av kortsiktiga vinstintressen. Apoteket har cirka 12 000 medarbetare, driver 900 apotek, fyra tillverkningsanläggningar, fyra distansapotek och tolv anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel. Apoteket bedriver folkhälsoarbete genom Vårdotek, Läkemedelsprofiler och teman för ett aktivt liv.