Allt färre felexpeditioner på apoteken

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2007 09:06 CET

Under 2006 sjönk antalet felexpeditioner från 0,2 promille till 0,19 promille på apoteken. En expedition per 1,45 miljoner ledde till en Lex Maria-anmälan.

– Under 2006 genomförde vi en kraftig produktivitetsförbättring ute på apoteken, samtidigt blev vi säkrare i våra expeditioner, konstaterar Stefan Carlsson, vd Apoteket AB.

Totalt expedierades 64 miljoner recept på apoteken 2006 och i 14 981 fall var det en felexpedition. Av dessa ansågs 44 felexpeditioner så allvarliga att de ledde till en Lex Maria-anmälan, vilket innebär en allvarlig felexpedition per 1,45 miljoner recept.

– Det är mycket positivt att andelen felexpeditioner är låg och jag vet att vi står oss mycket väl i ett internationellt perspektiv. Sen är vi givetvis inte nöjda. Vi vill ha så få felexpeditioner som möjligt och det är nollvision som gäller, säger Stefan Carlsson, vd Apoteket AB.

Sedan tidigare genomförs en automatisk kontroll av att rätt läkemedel expedieras, under sommaren 2006 infördes också en automatisk kontroll av att rätt styrka expedieras.

– Det är mycket värdefullt eftersom den vanligaste felexpeditionen har varit fel styrka. Kontrollen har redan påverkat antalet felexpeditioner positivt, säger Stefan Carlsson.

Drygt hälften (53 %) av all felexpeditioner upptäcker apoteken själva, till exempel när en kund återkommer för att hämta ut ett recept till så upptäcks att ett fel begåtts vid en tidigare expedition. Kunden har då själv inte noterat att den fått en felaktig vara första gången. I 37 procent av fallen upptäcker kunden felexpeditionen och i 11 procent en representant från vården.

Hela rapporten om felexpeditioner 2006 finns på www.apoteket.se.

Stefan Carlsson, vd Apoteket AB, 08-466 10 20
Helena Westström, pressekreterare Apoteket AB, 08-466 11 30, 070-300 71 46

Apoteket tar ansvar för landets läkemedelsförsörjning med kundens intresse i centrum. Apoteket är producentobundet och en del av vården. Apoteket främjar människors hälsa genom inspiration för ett hälsosamt liv, Läkemedelsprofiler och Hälsotorg. Apoteket har cirka 90 miljoner kundbesök årligen, 11 000 medarbetare, driver 950 apotek, fyra produktionsanläggningar, fyra distansapotek och elva anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel.