Allt fler köper sina allergiläkemedel själva

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2006 09:09 CEST

På två år har försäljningsvolymen av receptfria allergiläkemedel ökat med 62 procent.
– Det är positivt att fler behandlar sig själv, säger Lars Rönnbäck, chef apotekets läkemedelsenhet.

Allt fler köper själva sina allergiläkemedel på Apoteket. Den totala försäljningsvolymen av allergiläkemedel mot pollen har ökat med 11 procent de senaste två åren, men försäljningsvolymen av de receptfria allergiläkemedlen har ökat med 62 procent.

- Jag tycker det är bra att fler klarar av att behandla sin allergi utan att vända sig till vården. Och de kunder som behöver rådgivning och information kan få det på apoteken av våra kunniga farmaceuter, säger Lars Rönnbäck.

Receptfria läkemedel mot allergi innefattar antihistaminer både som tabletter, flytande, nässpray och ögondroppar. Här finns också olika typer av nässprayer med kortison, antihistaminer eller kromoglikat.

- Vilken behandling man väljer beror på vilka symtom man har. Tabletter hjälper om man har symtom från både ögon och näsa. Nässpray med antihistamin är bra om man bara har lättare näsbesvär och vill ha snabb effekt. Om näsbesvären är värre eller långvariga fungerar det bättre med kortisonnässpray, säger Lars Rönnbäck.

Eftersom vintern varit lång har pollensäsongen dröjt. Det kan innebära att förloppet nu blir snabbare och pollensäsongen blir mer intensiv än vanligt.

Pollenrapport och mer information finns på www.apoteket.se. Det går också att ringa på 0771-450 450 för mer information.

Lars Rönnbäck, chef läkemedelsenheten, Apoteket AB, 08- 466 19 43, 070 569 23 94
Andreas Rosenlund, presschef Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58

Apoteket tar ansvar för landets läkemedelsförsörjning med kundens intresse i centrum. Apoteket är producentoberoende, en del av vården och drivs inte av kortsiktiga vinstintressen. Apoteket har cirka 12 000 medarbetare, driver 900 apotek, fyra tillverkningsanläggningar, fyra distansapotek och tolv anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel. Apoteket bedriver folkhälsoarbete genom Vårdotek, Läkemedelsprofiler och teman för ett aktivt liv.