Apofri – Apoteket först ut med egen serie receptfria läkemedel

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2010 12:15 CEST

Apofri – Apoteket först ut med egen serie receptfria läkemedel

1 oktober lanserar Apoteket AB, som första apoteksaktör, en egen produktlinje receptfria läkemedel. Apofri är samlingsnamnet för produkterna speciellt framtagna för Apoteket AB:s kunder. Syftet är att erbjuda ett bredare och mer attraktivt sortiment. Apofri är en noga utvald och prisvärd serie receptfria läkemedel som passar väl in Apotekets sortiment av kvalitativa varor.

– Vi förstärker kontinuerligt vårt sortiment i linje med vår affärsidé, nämligen att göra det enkelt att må bra. Det känns spännande att nu kunna erbjuda en egen produktlinje receptfria läkemedel. Apofri är speciellt framtaget för våra kunder, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör för Apoteket AB.

Fördelarna med Apofri-sortimentet inkluderar prisvärda basprodukter med samma goda effekt som de etablerade varumärkena. Produktlinjen är genomtänkt, funktionell och noga utvald enligt Apotekets höga kvalitetskrav.

Först ut i Apofri-serien är två värkmediciner; ”Paracetamol Apofri” och” Ibuprofen A pofri”.

Under hösten och vidare under 2011 kommer Apofri-sortimentet att utökas med fler produkter inom flertalet kategorier.

– Vi är övertygade om att Apofri kommer att uppskattas av vår kundkrets som känner stor tillit till Apotekets kunskap och erfarenhet, avslutar Eva Fernvall.

Apoteket Apofri består i ett första steg av:

• Paracetamol Apofri är smärtstillande pch febernedsättande med samma effekt och verkan som Alvedon, Panodil, Reliv och Pamol men. Paracetamol Apofri kommer att finnas i en förpackning: 500 mg, 20 tabletter. Cirkapris: 35.50 SEK.
  • Ibuprofen Apofri verkar smärtstillande, febernedsättande och inflammationsdämpande med samma effekt och verkan som Ipren, Ibumetin och Burana. Ibuprofen Apofri kommer att finnas i tre olika förpackningar; 200 mg 30 tabletter, 400 mg 10 tabletter och 400 mg 30 tabletter. Cirkapris: 28 SEK, 22 SEK, 45 SEK.

För mer information, vänligen kontakta:
Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 010-447 50 74, 070-590 28 93

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och företag.

Har 50 års erfarenhet av Alvedon som snabb smärtlindrare vid (spännings-)huvudvärk 1 -2 tabletter 2-3 ggr/månad. Har nu provat Paracetamol Apofri 3 gånger och 2 tabletter per gång. Dessa har inte haft någon effekt - märker inte ens att jag tagit dem. Enligt Apoteket skall det vara exakt samma innehåll. Förklaring?

- Göran Hedin - 2012-01-04 10:45 CET

Hej Göran!

Tack för att du hör av dig!

Det är svårt att förklara varför du inte har fått samma effekt av Paracetamol Apofri som du får av Alvedon. Jag förmodar att det är Alvedon tablett 500 mg som du har jämfört med Paracetamol Apofri tablett 500 mg, dvs att det är samma beredningsform (effekten kan komma något snabbare om det är en brustablett). Både Alvedon och Paracetamol Apofri tabletterna innehåller 500 mg paracetamol.

Läkemedelsverket har bedömt att de är utbytbara med varandra. För att ett läkemedel ska vara utbytbart krävs följande:

De ska:

· innehålla samma aktiva beståndsdel(ar) och innehålla samma mängd av de aktiva beståndsdelarna

· ha samma beredningsform

· i övrigt ha bedömts som likvärdiga av Läkemedelsverket. Bedömningen omfattar såväl sammanvägd effekt och säkerhet som hanterbarhet och produktinformation.

Alvedon och Paracetamol Apofri ska alltså ge samma effekt.

När det gäller läkemedel kan det dock vara individuella skillnader hur läkemedlet tas upp i kroppen och hur man upplever en effekt. Människor är ju inte identiska.

Vår tro på att ett läkemedel ska fungera spelar också roll. Om du t ex från början varit misstänksam mot att byta ut Alvedon är risken större att du inte upplever samma effekt av Paracetamol Apofri. Din huvudvärk kan också vara olika från gång till gång.

Det finns tyvärr ingen enkel förklaring till att du inte har fått effekt av Paracetamol Apofri då den ska ha jämförbar effekt med Alvedon.

Risken att det skulle vara något fel på produkten är liten men du kan, om du vill, vända dig till ditt apotek och reklamera produkten.

-Tina på Apoteket

- Tina Holmeskog - 2012-01-09 11:46 CET