Apoteket AB tillsätter ny direktör för Affärsområde Konsument

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2011 11:15 CET

Apoteket AB tillsätter ny direktör för Affärsområde Konsument

Ulrika Eriksson har utsetts till ny direktör för Affärsområde Konsument, det vill säga ansvarig för Apotekets butikskedja. Ulrika tillträder sin nya tjänst den 15 mars 2011.

Ulrika anställdes på Apoteket AB 2005 för att bygga upp Apoteket Shop samtidigt som hon ansvarade för apotek i kommersiella lägen. Ulrika utvecklade Apotekets franchisesatsning som nu genomförs på ett antal apotek. Sedan drygt ett år har Ulrika varit direktör för avdelningen Marknad & Sortiment.

Innan Ulrika kom till Apoteket var hon vice VD för Reitan Servicehandel Sverige, som driver kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven.

– Jag är mycket nöjd med att Ulrika tackat ja till att anta denna utmaning. Ulrika har visat ett mycket starkt förändringsledarskap i Apoteket och det kombinerat med hennes djupa kunskap från detaljhandel och en bred kunskap om Apoteket AB gör att hon har den rätta kompetensen att nu ta nästa steg i vår utmaning på en tuff konkurrens utsatt marknad, säger Ann Carlsson vd för Apoteket AB.

– Att få jobba nära kunderna och utveckla vår apoteksverksamhet på den nya marknaden ska bli otroligt kul. Vi har fantastiskt duktiga medarbetare och ett starkt varumärke – nu gäller det att ta tillvara dessa styrkor och samtidigt ha förmågan att utmana och tänka nytt, säger Ulrika Eriksson.

Ulrika efterträder Marianne Dicander Alexandersson som lämnar Apoteket AB i mitten av mars för tjänsten som vd för Sjätte AP-fonden.

För ytterligare information kontakta:
Ann Carlsson, vd och koncernchef Apoteket AB, 070-680 43 12
Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 010-447 50 74, 070-590 28 93

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och företag.