​Apoteket gör det lättare att få tag på läkemedel

Nu kan Apotekets kunder förboka läkemedel och andra varor på apoteket.se och sedan hämta dem inom två timmar på ett apotek. Genom den nya tjänsten Click & Collect tar vi ytterligare ett steg att öka tillgängligheten till läkemedel.

Så här fungerar det:

Varorna läggs i varukorgen på apoteket.se, precis som vid vanlig e-handel, men istället för något av de vanliga leveranssätten, där varorna skickas från ett distansapotek går det nu att välja möjligheten Click & Collect. Förutsatt att varorna finns i lager på det valda apoteket kan de reserveras online och är färdiga att hämtas inom två timmar. När beställningen är färdig skickas ett meddelande via sms till kunden. När läkemedlen hämtas på apoteket behövs ingen nummerlapp utan det är bara att gå direkt till utlämningsdisken för förbeställda varor och kassan för att betala.

Apoteket satsar på tillgänglighet

Apoteket har utvecklat flera digitala tjänster för att underlätta tillgången på läkemedel – det är möjligt att se sina recept i mobilen, reservera varor och kontrollera lagerstatus på apotek. Nu testar vi den nya tjänsten Click & Collect på 19 apotek runt om i Sverige.

Apoteket vann tidigare i år pris i Retail Awards för årets e-handel/omnikanal.

─ Det här är ytterligare ett steg för oss att göra det enklare för kunderna att få tag på sina läkemedel och andra produkter hos oss, säger Henrik Tingvall e-handelschef och försäljningsansvarig för apoteket.se.

Dessa 19 apoteken är med från början:

Farsta Apoteket Farsta centrum Farstagången 10

Göteborg Apoteket Centralen Centralhuset, Nils Ericssonplatsen 1-8

Huddinge Apoteket Nova Hälsovägen 13

Lidingö Apoteket Viggen Herserudsvägen 1

Luleå Apoteket Lejonet Storgatan 44

Malmö Apoteket Gripen Bergsgatan 48

Piteå Apoteket Renen Uddmansgatan 7

Skärholmen Apoteket Flamingon Skärholmstorget 3

Stockholm Apoteket Björnen Folkungagatan 55

Stockholm Apoteket Falken Karlaplan 13

Stockholm Apoteket Sergel Sergelgången 14

Sundsvall Apoteket Gripen Storgatan 18

Sundsvall Apoteket Birsta Gesällvägen 1

Södertälje Apoteket S:ta Ragnhild Storgatan 4

Visby Apoteket Liljan Österväg 7

Västerhaninge Apoteket Sjöhästen Centrumvägen 5

Östersund Apoteket Kärnan Prästgatan 45

Östersund Apoteket Lillänge Chaufförvägen 27A

Örnsköldsvik Apoteket Örnen Nygatan

• apotekets verksamhet

Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vården och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel som vill inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra.