Apoteket klimatkompenserar alla leveranser

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2017 11:45 CET

Nu kan apotekskunder handla ännu mer hållbart i Apotekets 388 butiker runt om i landet och på apoteket.se. Från och med januari 2017 är alla Apotekets leveranser klimatkompenserade. Apoteket som valdes till Sveriges mest hållbara företag 2016 utvecklar kontinuerligt sitt hållbarhetsarbete för att bidra till en mer hållbar utveckling.

Klimatkompensationen innebär att Apoteket kompenserar utsläpp av växthusgaser i Sverige genom att investera i utsläppsreducerande projekt. Parallellt samarbetar Apoteket med olika partners för att hjälpa till att driva utvecklingen mot förnybara bränslen och nya innovativa transportlösningar.

– Vi har arbetat långsiktigt och systematiskt med hållbarhet under många år. Vi arbetar aktivt för hållbarhet i alla delar av vår verksamhet – från klimatkompensation för transporter till vår Kvalitetskontroll där vi ställer krav inte bara på produkternas innehåll och funktion utan också på leverantörernas sociala ansvar och miljöansvar, säger Anna Rogmark, hållbarhetschef på Apoteket.

Klimatkompensationen är ytterligare ett led i Apotekets hållbarhetsarbete. Apotekets hållbarhetsarbete resulterade i att Apoteket utsågs till Sveriges mest hållbara företag 2016 av Sustainable Brands Index.

Ett medvetet arbete med Apotekets Kvalitetskontroll, miljöcertifiering och klimatkompensation bidrar till målsättningen att fortsatt vara en ledande hållbarhetsaktör.

– Vår ambitionsnivå är att alla leverantörer, även de som vi inte kan påverka direkt, ska uppfylla Apotekets hållbarhetskrav, säger Anna Rogmark, hållbarhetschef på Apoteket.

Andra exempel på Apotekets insatser för minskad miljöbelastning är samarbete med vården och läkemedelsindustrin kring hållbar läkemedelsbehandling och insamling av överblivna läkemedel.

Klimatkompensationen genomförs tillsammans med 2050 som är Apotekets samarbetspartner i hållbarhetsfrågor. Projektet handlar om renovering av lokala brunnar i Malawi, i sydöstra Afrika, vilket minskar utsläppen tack vare att vattnet inte behöver kokas på vedeldade spisar. Dessutom minskar risken för ohälsa genom tillgången till rent vatten. Projektet är Gold Standard- certifierat.

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, långa historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.