Apoteket koncentrerar Kundcentrum till Kalmar

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2008 15:42 CEST

Apoteket har idag fattat beslut om att koncentrera sitt kundcentrum till en ort, Kalmar. Verksamheten i Uppsala kommer att upphöra den 1 juli 2009. Bakgrunden till beslutet är att Apoteket vill skapa en mer kostnadseffektiv organisation.

- Kundcentrums roll kommer att förändras och vi kommer inte att behöva samma resurser i framtiden, säger Apotekets vd Stefan Carlsson. Därför effektiviserar vi nu verksamheten.

Kundcentrum ger information om läkemedel, rådgivning om hälsa och livsstil, samt svarar på frågor om priser och öppettider. Varje år hanteras ungefär 5 miljoner ärenden. Kundcentrum startade i Uppsala 2001 och året efter startades verksamheten i Kalmar.

- Vi har idag en väl fungerande verksamhet på två orter. Vårt beslut att koncentrera verksamheten till Kalmar är fattat på affärsmässiga grunder och vi genomför förändringarna så att kunderna ska påverkas så lite som möjligt, säger Tore Löwstedt, chef för Sortiment & Varuförsörjning.

Inom ett år kommer Apoteket att stå inför en helt ny marknadssituation - möta konkurrens och ha en mindre del av marknaden. Delar av dagens samhällsuppdrag kommer också att läggas på andra aktörer än Apoteket.

- Att ge information och rådgivning om läkemedel och läkemedelsanvändning är viktiga uppgifter för Apoteket också på en ny marknad, säger Stefan Carlsson. Det kommer Apoteket att fortsätta att göra, såväl via Kundcentrum som via butiker och hemsida.

200 personer i Uppsala är berörda av beslutet. De medarbetare som berörs av förändringarna kommer att få möjlighet att ta del av olika former av omställningsstöd.

Presskontakter
Tore Löwstedt, chef för Sortiment & Varuförsörjning, 08-466 14 72, 070-314 28 50, tillgänglig i Uppsala, Bangårdsgatan 13, för intervjuer från kl 15.00
Jonas Friberg, stf chef Sortiment & Varuförsörjning, 08-466 15 51, 070-601 71 51, tillgänglig i Kalmar, Bredbandet 1, Varvsholmen, för intervjuer från kl 15.30
Elisabet Linge Bergman, presschef Apoteket AB, 08-466 11 95, 076-766 11 95

Apoteket arbetar för ett liv i hälsa. Vi förser Sveriges befolkning med läkemedel och erbjuder rådgivning samt andra hälsobefrämjande produkter och tjänster. Vi tillhandahåller också läkemedel och tjänster till vården och omsorgssektorn. Apoteket har cirka 100 miljoner kundbesök varje år, 11 000 medarbetare, 900 apotek, samt erbjuder e-handel och har produktion av specialläkemedel och dosförpackade läkemedel.