Apotekets delårsrapport januari-mars 2016: En bra start på 2016

Apotekets försäljning har utvecklats positivt under inledningen på 2016. Det är framför allt försäljningen av receptförskrivna läkemedel och egenvårdsprodukter på konsumentmarknaden som ökar.

Apotekets nettoomsättning under första kvartalet uppgick till 4 941 miljoner kronor, en ökning med nära 1 procent jämfört med motsvarande period föregående år. På konsumentmarknaden ökade försäljningen med 4 procent till 3 207 miljoner kronor.

Rörelseresultatet ökade med 4 procent till 128 miljoner kronor vilket innebar att rörelsemarginalen ökade till 2,6 procent.

– Vi räknar med att under året nå vårt mål på 3 procents rörelsemarginal, kommenterar vd Ann Carlsson resultatet.

Stor utdelning till ägaren
Den 18 april tog Apotekets årsstämma beslut om en utdelning på 1 100 miljoner kronor. Utdelningens storlek ska ses mot bakgrund av en stark balansräkning som en följd av starka kassaflöden. Detta har också inneburit ett behov av att justera kapitalstrukturen för att på så sätt nå överensstämmelse med uppsatta mål.

Kunderna uppskattar vårt arbete för en hållbar utveckling
I april fick Apoteket utmärkelsen Sveriges mest hållbara varumärke 2016 i undersökningen Sustainable Brand Index.

− Vi är mycket glada och stolta över utmärkelsen. Den är en bekräftelse på att kunderna uppskattar det arbete vi gör inom hälsa och kvalitet, säger Ann Carlsson.

– Apoteket har arbetat för en hållbar utveckling i många år men det är först de senaste åren som vi börjat berätta det för våra kunder. Vi har bland annat lyft fram vår kvalitetskontroll för att kunderna ska känna att de kan handla hos oss med gott samvete.

Sammanfattning av första kvartalet 2016
(första kvartalet 2015 inom parentes)

• Nettoomsättningen uppgick till 4 941 (4 901) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet uppgick till 128 (122) miljoner kronor och rörelsemarginalen uppgick till 2,6 (2,5) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 125 (111) miljoner kronor.
  • Apoteket och Apotek Hjärtat ingick avtal om köp och försäljning av apotek.
  • Apoteket samlade produktionen av dosförpackade läkemedel i en ny anläggning i Örebro.
  • Apoteket öppnade tre nya apotek och hade vid kvartalets utgång 374 apotek.

Jan Johansson, CFO i Apoteket 070 - 575 89 72
Ann Carlsson, vd i Apoteket 010 - 447 57 57