Apotekets delårsrapport: januari till mars 2014

Apotekets resultat för första kvartalet 2014 uppgick till 88 (94) miljoner kronor vilket var något lägre jämfört med motsvarande period föregående år. Förändringar på vård- och dosmarknaden fortsätter vilket innebär att Apotekets försäljning minskar under första kvartalet. Vårt arbete med att effektivisera verksamheten fortsätter. Samtidigt sker en satsning på att göra det enklare för kunden att få tag på sina mediciner.

– Under första kvartalet fortsatte vår satsning på att göra det enklare för våra kunder att få tag på sina mediciner. Vi förlängde öppettiderna på ett stort antal apotek. För de kunder som hellre beställer läkemedel i vår webbshop eller via sin mobiltelefon har vi gjort det ännu enklare att e-handla och få produkterna hemlevererade. Många kunder har även anmält sig till vår nya prenumerationstjänst. De kommer nu att få sina läkemedel hemskickade när det är dags för ett nytt uttag, säger Ann Carlsson vd i Apoteket.

Sammanfattning av första kvartalet 2014

• Nettoomsättningen uppgick till 4 409 (4 925) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet uppgick till 81 (99) miljoner kronor och rörelsemarginalen uppgick till 1,8 (2,0) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 88 (94) miljoner kronor.

Väsentliga händelser efter balansdagen

• På årsstämman 10 april fick Apoteket en reviderad ägaranvisning.
  • Den nya ägaranvisningen innehåller fortsatt uppdrag avseende apoteksombud.
  • Årsstämman beslöt om en utdelning på 150 (31) miljoner kronor.

Jan Johansson, CFO i Apoteket 010 – 447 57 97
Eva Fernvall, kommunikationsdirektör i Apoteket 070 – 590 28 93