Apotekets hållbarhetsarbete: Apoteket granskar leverantörer på plats i elva länder

Pressmeddelande  •  2012-03-30 09:00 CEST

Under år 2011 genomförde Apoteket sammanlagt 29 revisioner på plats hos leverantörer i elva länder runt om i världen.

Grunden i Apotekets hållbarhetsarbete är bättre användning av läkemedel i samhället vilket är viktigt för minskad ohälsa och lidande för den enskilde. Apoteket vill även minska onödig miljöpåverkan från läkemedel och transporternas påverkan på klimatet.

– Vi vill följa upp att våra produkter och tjänster är framtagna på ett schysst sätt. Revisioner, i kombination med samarbete och dialog är vårt sätt att säkra att leverantörerna hela tiden utvecklas i rätt riktning, säger Ann Carlsson, vd i Apoteket.

Apoteket utgår från en riskbedömning och granskar sedan leverantörerna med interna eller externa revisorer, utifrån såväl miljö, kvalitet och socialt ansvar.

Följ med på Apotekets hållbarhetsresa och ladda ner Hållbarhetsredovisningen (bifogat).

Kontakta Eva Fernvall, varumärkesdirektör i Apoteket, 010 – 447 50 74.

Apotekets hållbarhetsarbete prisbelönt
Apoteket blev bäst i branschen i undersökningen Sustainable Brands, där Sveriges mest hållbara varumärken koras. Samtidigt hamnade Apoteket på plats 7 av alla de 200 undersökta företagen.

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och våra lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och vårdföretag.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom