Barbro Fridén och Lars Nilsson nya styrelseledamöter i Apoteket

Vid Apotekets årsstämma den 19 april 2018 valdes Barbro Fridén och Lars Nilsson in som nya ledamöter i styrelsen. Styrelseledamöter Gert Karnberger, Inger Andersson, Pia Gideon och Leif Ljungqvist omvaldes. Gert Karnberger omvaldes som ordförande.

Barbro Fridén är legitimerad läkare med erfarenhet som bland annat Sjukhusdirektör vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Hon är idag styrelseledamot i Getinge AB och Vitrolife AB samt Svenska Sjöräddningssällskapet.

Lars Nilsson är ekonom med erfarenhet som CFO och vice vd från bland annat Axfood AB (publ) och Tele2 AB (publ). Han är idag styrelseledamot vid Bygghemma Group Nordic AB.

- Vi är mycket glada över att kunna välkomna Barbro och Lars till Apotekets styrelse. Deras gedigna erfarenhet från detaljhandel, sjukhusfrågor och ägarstyrning kommer vara mycket viktig i vårt fortsatta arbete att utveckla Apoteket på en apoteksmarknad i ständig förändring, säger Gert Karnberger ordförande i Apotekets styrelse.

Stämman fattade beslut om balanserade vinstmedel, inklusive årets resultat om sammanlagt 938 529 243 kronor, disponeras med en utdelning av 300 000 000 kronor till aktieägaren. Resterande överförs till ny räkning. Stämman beviljade ansvarsfrihet för styrelsen och verkställande direktör.

Apoteket fick i ägaranvisningen ett förlängt uppdrag om apoteksombud till den 30 juni 2019. Idag har Apoteket 623 apoteksombud.