Fem tips för bättre hjärthälsa

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2005 09:07 CEST

I Apotekets pågående kampanj för att öka kunskapen om hjärt- och kärlsjukdomar presenteras nu fem tips för bättre hjärthälsa. 1,4 miljoner svenskar ligger i riskzonen för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Förändrade levnadsvanor är ett sätt att uppnå bättre hjärthälsa.

Under hösten driver Apoteket en kampanj för att öka kunskapen om hur en ändrad livsstil kan minska risken för framtida hjärt- och kärlsjukdomar. En del i det arbetet är etableringen av hälsocoacher – specialutbildad apotekspersonal som ska ge vägledning och stöd till livsstilsförändring.

– Alla vet att det är viktigt att motionera och äta rätt, men även enkla tips kan vara svåra att följa då orken och motivationen brister. Därför har vi lanserat hälsocoacherna som kan ge stöd och uppmuntran när man väl beslutat sig för att förbättra sin livsstil, säger Eva Fernvall, marknadsdirektör på Apoteket.

Apotekets hälsocoacher finns på cirka 150 apotek runt om i landet.

Apoteket har fem tips för att uppnå bättre hjärthälsa:
1. Rör dig i vardagen, minst 30 minuter per dag.
2. Handla klokare, byt ut mot fettsnålare och mindre sötade produkter.
3. Ät ett halvt kilo frukt och grönt om dagen.
4. Sänk kraven på dig själv och säg nej. Ofta!
5. Sluta röka. Bestäm ett startdatum och bryt gamla vanor.

Mer information finns på www.apoteket.se

Eva Fernvall, marknadsdirektör Apoteket AB, 070-590 28 93
Andreas Rosenlund, presschef Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58

Apoteket AB har ensamrätt på försäljning av läkemedel till allmänheten och svarar för en trygg och säker läkemedelsdistribution och läkemedelsanvändning. Apoteket har cirka 12 000 medarbetare, driver 900 apotek, fyra tillverkningsanläggningar, fyra distansapotek och tolv anläggningar för tillverkning av doserade läkemedel. Apoteket är helägt av staten. Folkhälsoarbete i bred bemärkelse är allt viktigare för Apoteket, vilket bland annat märks med Hälsotorg, Läkemedelsprofiler och teman för ett aktivt liv. Allt i ett nära samarbete med vården.