Ny undersökning från Apoteket: Fler än var femte person har avstått läkemedel på grund av oro

Fler än var femte person har avstått läkemedel på grund av oro

Var tredje person har känt oro för att ta ett läkemedel de fått utskrivet på recept och fler än var femte person vet inte vart de ska vända sig med frågor om de känner oro för läkemedel. Det visar Apoteket AB:s undersökning om svenskarnas erfarenheter av receptbelagda läkemedel som presenteras i Almdalen idag.

30 procent av dem som fått ett läkemedel förskrivet har känt oro för att ta läkemedlet, visar Apotekets undersökning. Bland de som känt oro har 65 procent avstått från att ta läkemedel vid ett eller flera tillfällen. Totalt sett uppger fler än var femte person att de någon eller flera gånger har avstått från att följa ordination på grund av oro.

– Läkemedel är en mycket värdefull resurs för människors välbefinnande och det är oroväckande att så många upplever osäkerhet inför läkemedel. Undersökningen visar att det finns mycket att göra för att underlätta för människor att ta välinformerade beslut. I det arbetet kan Apoteket spela en viktig roll, för följsamhet mot ordination måste bli en prioriterad fråga. Rätt använt kan läkemedel bidra till att fler upplever en högre grad av hälsa, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB.

Vanligt med läkemedel från flera läkare och i för stora doser
Nära hälften, 47 procent, av dem som använder läkemedel regelbundet har vid ett eller flera tillfällen fått läkemedel förskrivet av flera läkare samtidigt. 60 procent uppger också att de någon eller flera gånger har fått mer läkemedel förskrivet än vad de sedan förbrukat.

Ännu vanligare är det bland yngre, mellan 18 och 44 år, där drygt hälften har fått läkemedel förskrivet från flera läkare samtidigt. De har i större utsträckning fått mer läkemedel förskrivet än de förbrukat och det är även fler i den gruppen som uppger att de har känt oro för att ta ett läkemedel.

– Undersökningen bekräftar att samordningen kring läkemedel är väldigt viktig. Dels för att skapa trygghet bland människor, dels för att begränsa mängden läkemedel som skrivs ut helt i onödan. Samordningen kan förbättras ytterligare och vi tror att det är viktigt att skapa ytterligare stöd för både läkare och patienter. Det är ett av de områden som Apoteket prioriterar och där vi söker efter nya lösningar, säger Eva Fernvall.

Undersökningsresultatet presenterades idag på Apotekets seminarium om läkemedels-användning. Seminariet arrangeras på Wisby Strand Congress & Event, klockan 10:30-11:30.

Resultaten i undersökningen baseras på svar från 2105 personer som har erfarenhet från receptbelagda läkemedel. 1013 personer tillhör gruppen som använder läkemedel regelbundet och 292 personer tillhör gruppen 18-44 år.

För ytterligare information kontakta:
Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 010-447 50 74, 070-590 28 93

• läkemedel & produkter

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och företag.