Framgångar för Koll på Läkemedel: Förskrivningen av olämpliga läkemedel till äldre minskar

Läkarnas förskrivning av läkemedel som är olämpliga för äldre (80+) har minskat från 31 procent till 17,9 procent från 2010 till 2015. En stor framgång för PRO, SPF Seniorerna och Apoteket AB som i Koll på Läkemedel arbetat för att minska andelen olämpliga läkemedel hos äldre sedan 2008.

”245 av de 290 kommunerna (83,8%) har lägre andel användning av olämpliga läkemedel till äldre 2015 än de hade 2014. Det visar tydligt att man arbetar aktivt med att minska användningen av olämpliga läkemedel”, säger Gunnar Sandell PRO

”Det är glädjande att användningen av läkemedel som har hög risk för biverkningar hos äldre och finns på Socialstyrelsens lista över olämpliga läkemedel fortsätter att minska. Det är positivt för vård och samhälle men framför allt för patienterna hos vilka många av dessa läkemedel medför förvirringstillstånd och yrsel, med ökad fallrisk och sjukhusinläggning som följd. Nedgången torde bero både på förbättrade förskrivningsvanor och på att äldre uppmärksammats på problemen", säger Arne Melander, SPF Seniorerna.

Koll på Läkemedel har sedan 2008 arbetat med opinionsbildning kring äldre och läkemedel för att minska användningen av olämpliga läkemedel hos personer över 80 år. Den senaste statistiken visar att arbetet gett resultat och att andelen olämpliga läkemedel till äldre minskat successivt sedan 2010.

En starkt bidragande orsak till den positiva trenden är att kommuner och landsting också tagit frågan på allvar och under de senaste åren arbetet med att förbättra både läkares förskrivning av läkemedel och läkemedelsanvändningen för äldre.

”Det positiva resultatet är förhoppningsvis en spegling dels av det fältarbete som SPF Seniorerna och PRO bedrivit i sina distrikt, dels av ett ökat antal läkemedelsgenomgångar där patient, farmaceut och läkare tillsammans värderar patientens läkemedelsbehandling. På så sätt kan vi förbättra läkemedelsanvändningen ytterligare, förbättra patientens hälsa och minska samhällets kostnader”, säger Lars-Åke Söderlund på Apoteket AB.

För ytterligare information kontakta: Lars-Åke Söderlund, Apoteket AB, telefon 010-4475122
Arne Melander, SPF Seniorerna, telefon 070-558 35 33
Gunnar Sandell, PRO, telefon 070-589 10 80

Mer information och statistik finns också på www.kollpalakemedel.se

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, långa historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.