Innovativ solkräm från Apoteket skyddar mot brännmaneter

Sex av tio svenskar upplever oro att bada i vatten där det kan finnas brännmaneter. Men i sommar kan både barn och vuxna simma lugnt.  Nu lanserar Apoliva produkter som skyddar mot både skadliga UV-strålar och smärtsamma sting från brännmaneter. Produkterna finns i butik från och med mitten av juni 2011.

Sommar, semester, sol och salta bad – snart är vi där. Men inte helt utan orosmoln, både solen och maneter kan bränna semesterfirarna. En färsk undersökning från Apoteket visar att majoriteten av svenskarna känner oro för att bada i vatten där det finns maneter.

Men nu bör de 8 av 10 svenskar* som vill veta hur man kan skydda sig mot brännmaneter hålla utkik i apotekshyllan –  från och med mitten av juni står krämen som skyddar mot både sol och brännmaneter på plats.

Det innovativa solskyddet har utvecklats genom att studera mekanismen som utlöser brännmanetens giftiga trådar och försvaret som finns hos bland annat clownfisken. Det är tack vare så kallade inhibitorer som bidrar till att minska eller helt förebygga brännskador från maneter, som gör att svenskarna inte behöver känna oro för maneter i sommar.

- De nya Apoliva-produkterna signalerar tydligt vår ambition om att ha marknadens bästa kunderbjudande. Vi strävar hela tiden efter att bredda våra sortiment med funktionella produkter som underlättar i vardagen. Och alla vill ju få ut maximalt av de sköna sommardagarna, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör i Apoteket.

Storsäljare utomlands

Solprodukter med manetskydd finns idag på flera marknader runt om i världen. I grannlandet Norge är produkterna en storsäljare och Apoliva-produkterna är de första i sitt slag i Sverige.

- Vi vet att många känner oro för att komma i kontakt med brännmaneter. Sett till svenska förhållanden och det faktum att man också kan ha nytta av produkterna på utlandssemestern tror vi att det är en produkt som kommer att bli mycket uppskattad, sägerEva Fernvall.

Skyddet är vetenskapligt utvecklat, noga testat och kan användas på barn från sex månader och finns i faktor 6, 25 och 50. För fakta om produkterna se bifogat faktablad.

* Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Apoteket under maj 2011.

1, 325 intervjuer genomfördes bland män och kvinnor 19 – 79 år.

För ytterligare information kontakta:

Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 070-590 28 93