​Koll på läkemedel lanserar webbutbildning om användning av läkemedel för äldre

Nu lanserar Koll på läkemedel en webbutbildning för att bidra till fördjupad kunskap hos äldre om läkemedelsanvändning. Utbildningen innehåller fem olika delar bland annat korta föreläsningar inom olika områden. Det finns också stöd för dem som vill starta upp studiecirklar i ämnet.

Många äldre använder läkemedel regelbundet och har god nytta av behandlingen. Men läkemedel innebär även särskilda risker för äldre personer. De är känsligare än yngre och många får för många läkemedel eller läkemedel som är olämpliga för äldre. Koll på läkemedel har som ambition att motverka detta genom evidensbaserad opinionsbildning. Koll på Läkemedel stödjer och utbildar den äldre patienten att ta ett ökat eget ansvar för sin läkemedelsbehandling. Den nya e-utbildningen har syftet att ge fler äldre en fördjupad kunskap om användning av läkemedel inom flera områden.

– Dagens patienter förväntar sig mer än information och en medicinskt korrekt utförd behandling. Den utbildning vi nu erbjuder ligger väl i linje med utvecklingen av patientcentrerad vård. En utbildad patient ökar förutsättningarna för en hög patienttillfredsställelse av vården. Utbildningen möjliggör därför en ökad medverkan hos patienten kring behandlingen, vilket är mycket positivt, säger Lars-Åke Söderlund, ordförande i Koll på läkemedel.

Koll på läkemedel är ett initiativ som ger stöd och råd för en säker och väl fungerande läkemedelsanvändning. Initiativet är ett samarbete mellan Pensionärernas Riksorganisation (PRO), SPF Seniorerna och Apoteket. Syftet är att utbilda och stödja patienter så att de på ett tryggt sätt kan agera för en bättre behandling.

– Många människor, inte minst äldre, kan och vågar inte ifrågasätta vårdens bedömning. Med den nya webbutbildningen erbjuds fördjupad kunskap för alla patienter och på så sätt kan vården bli bättre, säger Sten Boström, sakkunnig i vårdfrågor på PRO.

– Under de drygt fem år som Koll på läkemedel verkat har en minskning skett i äldre patienters användning av sådana läkemedel som är klassificerade som olämpliga för äldre. Framför allt gäller detta ett narkotiskt smärtstillande medel och ett par lugnande medel och sömnmedel, säger den kliniske farmakologen Arne Melander, SPF Seniorerna.

Koll på läkemedel leds av en styrgrupp med representanter från Pensionärernas riksorganisation (PRO), SPF Seniorerna och Apoteket.

Den nya webbutbildningen nås via Koll på läkemedels webb kollpalakemedel.se

Sten Boström, PRO 0733-30 60 72

Arne Melander, SPF Seniorerna 070-558 35 33

Lars- Åke Söderlund, Apoteket 070-660 8432

• läkemedel & produkter

Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vården och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel som vill inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra.