Myt att Apotekets ensamrätt är unik

Idag presenterar Apoteket AB en rapport som visar att apoteken har ensamrätt att sälja receptfria läkemedel i tio av 16 undersökta länder i Västeuropa. I rapporten "Läkemedel säljs med kompetens - om apotekens ensamrätt i Europa" konstateras att apoteken har ensamrätt på att sälja receptfria läkemedel i tio av 16 undersökta länder, EU utom Luxemburg, plus Norge och Schweiz. Även i de länder där receptfria läkemedel säljs utanför apotek finns hårda restriktioner kring försäljningen. - För Apotekets del är detta främst en fråga om kundsäkerhet. Också receptfria läkemedel kan innebära risker om de används fel. Därför fyller apoteket en viktig funktion eftersom vi kan ge professionella råd kring egenvård, säger Stefan Carlsson VD Apoteket AB. Det finns risker med försäljning av receptfria läkemedel i annan handel än apotek. Kunderna kan ha för låg kännedom om hur de ska använda läkemedlen och kan uppleva dem som mindre kraftfulla än de faktiskt är. - Där receptfria läkemedel säljs utanför apotek behåller ändå apoteken behåller ändå apoteken en stor del av försäljningen. Det tyder på att kunderna vill ha råd och information från experter. Vi vill utveckla den rådgivande rollen, för att göra Sverige friskare, säger Stefan Carlsson. Apotekets rapport presenteras på Läkemedelsakademins hearing "Receptfritt i fler butiker?", som hålls idag fredag den 21 november på Lundqvist/Lindqvist konferens på Klarabergsgatan 90 i Stockholm. Stefan Carlssons presentation börjar 10.20. Läs hela rapporten på www.apoteket.se under Press. Presskontakter Thony Björk, informationsdirektör Apoteket AB, 08-466 11 61, 070-520 03 57 Andreas Rosenlund, pressekreterare Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Vill du ha apotekets pressinformation direkt i din e-post? Skicka ett mail till:pressinfo@apoteket.se. Vill du inte längre ha Apotekets pressinformation skicka ett mail till pressinfo@apoteket.se och skriv "avsluta" i ärendefältet. Apoteket AB är ett statligt ägt företag som ansvarar för läkemedelsförsörjningen i Sverige. I samarbete med hälso- och sjukvården ska Apoteket vara en naturlig del i dialogen kring hälsofrågor. Apoteket driver 900 apotek och har cirka 11 000 anställda.