Ny undersökning: Stor efterfrågan på preventiv vård i Sverige – men liten tillgänglighet

Fler aktörer bör erbjuda åtgärder för preventiv hälsa så att prevention inte enbart blir en uppgift som ska lösas inom nuvarande hälso- och sjukvårdssystem. Det är en av slutsatserna från en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av PwC tillsammans med Apoteket, Abbvie, Roche Diagnostics och Tamro.

– För att förbättra hälsa inom viktiga målgrupper bör till exempel apotek ges ett tydligare mandat, särskilt när det gäller sekundärpreventiva åtgärder för de som genomgår läkemedelsbehandling, säger Lars Skutholm, vice VD och försäljningsdirektör på Apoteket.

Undersökningen, som gjordes i april, belyser medborgares upplevelse av hur vården arbetar med prevention, samt vad de själva är villiga att göra för att förebygga sjukdom.

Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska hälso- och sjukvården arbeta för att förebygga ohälsa. Det vill säga att den ska aktivt verka mot att sjukdom uppstår, återkommer eller förvärras. Samtidigt används endast 3-4 procent av den offentliga hälso- och sjukvårdens budget till att förebygga att sjukdom uppstår, en mycket liten del av vårdens resurser.

Undersökningen visar bland annat att respondenterna vill få kontinuerlig uppföljning av sin hälsa, men olika begränsningar såsom tekniska och legala förutsättningar försvårar. Enligt undersökningen anger hela 35 procent att deras läkemedelsbehandling sällan eller inte alls följs upp. Utöver det anger endast 33 procent att vården i hög utsträckning är engagerad i att förbättra deras hälsa i förebyggande syfte.

Fler aktörer behöver utrymme

Apoteket arbetar med prevention varje dag i samband med våra många kundmöten. I dagens hälso- och sjukvård borde apoteken ha en större och mer naturlig plats i arbetet med prevention och på fler sätt än idag bidra i arbetet med att förbättra människors hälsa.

– Enkäten visade att endast 6 procent av respondenterna ville vända sig till sitt apotek för att förbättra sin hälsa. Det är en låg siffra, men jag kan förstå det. Ska apoteken bli en naturlig plats för människor att besöka för att förbättra sin hälsa måste vi förändra dem och det är vi beredda att göra, säger Lars Skutholm, vice VD och försäljningsdirektör på Apoteket.

Mellan 2010-2016 erbjöd Apoteket tjänsten Hälsokollen till privatpersoner och företag. Under perioden genomfördes ca 30 000 hälsokoller och resultaten visade flera exempel på hälsotillstånd som kunde undvikas eller förbättras med preventiva åtgärder. Bland annat hade 1 av 5 män som genomförde undersökningen förhöjt blodtryck.Utöver att ge rådgivning vid expediering av läkemedel och bistå med egenvårdsexpertis erbjuder Apoteket även hälsotjänster. De senaste åren har tjänster såsom vaccinationer och optik- och ögonhälsotjänster lanserats, något som uppskattas av kunderna. Senaste året vaccinerades över 100 000 personer hos Apoteket i samarbete med vårdgivaren Adxto. Det visar att människor kan tänka sig att vända sig till apotek för andra ärenden än att hämta ut läkemedel och köpa egenvårdsprodukter.

I Sverige finns idag 10 000 farmaceuter med hög kompetens som skulle kunna komma till bättre användning i syfte att förbättra svenska folkets hälsa. De skulle kunna bidra mer, inte minst genom att använda en del av sin kompetens i kundernas läkemedelsuppföljning, men också för att till exempel identifiera hälsorisker i god tid. Den tillgänglighet som kan möjliggöras via att fler aktörer får utrymme för att arbeta med prevention kan komma att avlasta den traditionella vården samt bidra med nya resurser och kunskaper.

Fem tydliga rekommendationer

Rapporten innehåller förutom undersökningsresultatet förslag på fem steg för att på lång sikt öka preventionen i Sverige. Dessa fem steg skulle snabba på och förbättra vårdsystemet och öka fokus på prevention.

• 1.Tänk utanför vårdboxen

Skapa regelverk som möjliggör nya arenor för preventiva insatser. Arenor som tidigare har varit förbehållna hälso- och sjukvården kan kan utföras av andra aktörer där människor befinner sig i vardagen, exempelvis på ett apotek.

• 2.Koppla samman vård- och sjukförsäkringssystemen

Genomför en analys kring risker och möjligheter med att regionerna övertar delar av Försäkringskassans uppdrag och medel. Utvärdera och förädla därefter modellen i en pilotregion.

• 3.Etablera vuxenvårdcentraler (VVC)

Använd BVC som modell för att erbjuda systematiska hälsokontroller till vuxna individer. Verksamheten skulle med fördel kunna hanteras av aktörer utanför den traditionella vården.

• 4.Ge patienten läkemedelskontroll

Motivationen för att få människor som är i behov av läkemedelsbehandlingar att få den hjälp de behöver måste höjas. Genom att kombinera förskrivning av ett läkemedel med exempelvis ett kompletterande digitalt verktyg, kan delaktigheten i behandlingen öka för patienten.

• 5.Använd patientens data

Kunskapsunderlag krävs för hur patientens egeninsamlade data kan nyttjas i vården. Det krävs nya medicinska riktlinjer som styr hur denna data kan komma att användas för diagnos och behandling.

Fakta om undersökningen: Totalt ingick 1 009 personer i åldern 18-84 år, vilket är riksrepresentativt. Panelensvarade på 24 slutna frågor och bakgrundsfrågor var kön, ålder och region.

Kontakt:
Markus Sjöqvist, kommunikationschef Apoteket
e-post: markus.sjoqvist@apoteket.se

Jonas Köpniwsky, presskontakt PwC Sverige
e-post: se_press@pwc.com

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, lång historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.