Nya resultat från Apotekets Hälsopuls: Träning vid värk inte farligt

Resultat från den senaste Hälsopulsen – Apotekets årliga undersökning som tar pulsen på svenskarnas hälsa – visar att nära fyra av tio svenskar lever med daglig värk. Den vanligaste typen är ledvärk som i många fall beror på artros, en av våra reumatiska sjukdomar. Att den bästa medicinen vid lindrig till måttlig artros är motion, är kanske fortfarande okänt för många.

Nytt år innebär för många även nya motionsvanor. Men för personer som lever med värk är det inte lika lätt att komma igång. Den vanligaste formen av värk sitter i lederna, oftast i knäna, vilket gör att många känner sig hindrade att vara fysiskt aktiva. Allt för få vet att motion vid artros inte farligt – trots smärta.

– Träning är väldigt viktigt vid artros, både för den allmänna hälsan och för knäet. Det är viktigt att veta att det är normalt att det gör ont att börja träna. Det är inte farligt så länge smärtan upplevs som acceptabel efter träning och smärtan inte ökar från dag till dag. Man kan behöva smärtstillande läkemedel för att våga komma igång och man kan få hjälp och stöd med smärthantering av en sjukgymnast, säger artros- och träningsforskaren Ewa Roos, professor vid Syddansk Universitet i Odense.

Även om personer som är 46 år eller äldre upplever värk i högre grad än de yngre, så anger fler än var fjärde (27 procent) i åldersgruppen 26 till 35 år att de lever med värk. Vidare känner drygt hälften av svenska folket så kallad ”igångsättningssmärta” vilket kan vara ett tecken på begynnande eller befintlig artros. Genom träning och viktnedgång kan sjukdomsförloppet ofta påverkas och försämring av artrosen skjutas fram i tiden.

– Därför är det viktigt att redan i unga år regelbundet belasta lederna med lagom mycket träning för att förebygga risken för ledvärk. Be din sjukgymnast om ett träningsprogram och fråga gärna våra farmaceuter om råd om hur du kan kombinerar läkemedel och motion för att komma igång, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket.

För ytterligare information kontakta:
Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, eva.fernvall@apoteket.se, 070-590 28 93

Marianne Norelius, hälsostrateg Apoteket AB, marianne.norelius@apoteket.se, 070-628 80 70