Region Västra Götaland och landstinget i Halland väljer Apoteket för läkemedelsförsörjning

Apoteket AB:s dotterbolag Apoteket Farmaci AB vann upphandlingen av läkemedelsförsörjning i region Västra Götaland och landstinget i Halland.

Upphandlingen omfattade läkemedelsförsörjning och tillverkning av extemporeläkemedel, varav Apoteket Farmaci vann delen som handlar om läkemedelsförsörjning. Det nya uppdraget för Apoteket innefattar ett regiongemensamt läkemedelslager som ska ligga i Göteborgs-området. Lagret ska försörja alla sjukvårdsenheter i regionen med läkemedel. På varje sjukhus kommer även vårdnära lager att finnas och de olika vårdavdelningarna kommer att ha mindre, patientnära lager.

Avtalet för region Västra Götaland gäller från den 1 mars år 2012 och gäller i fyra år plus möjlighet till förlängning. Avtalet med landstinget i Halland gäller från den 1 december år 2011 och gäller fyra år med möjlighet till tre års förlängning.

– Det är med stolthet jag konstaterar att Apoteket vann det här viktiga uppdraget. Vi har lång erfarenhet av samarbete med alla Sveriges regioner och landsting och vi ser fram emot att få utveckla detta goda samarbete, säger Ann Carlsson, vd för Apoteket AB.

– Jag är glad över att vi fått fortsatt förtroende att erbjuda Västra Götalandsregionen och landstinget i Halland försörjning av läkemedel. Vi ska även framöver arbeta nära våra kunder och vi ser möjligheter med att regionen vill utveckla nya tjänster tillsammans med oss för ökad patientsäkerhet och kostnadseffektiv läkemedelsförsörjning, säger Annema Paus, vd för Apoteket Farmaci AB.

För ytterligare information kontakta:
Annema Paus, vd Apoteket Farmaci AB, 0708-55 93 00
Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 010-447 50 74, 070-590 28 93
Ann Carlsson, vd Apoteket AB, 070-680 43 12

• läkemedel & produkter

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och företag.