Rekordstor efterfrågan på allergiläkemedel, solskydd och vaccinationer

Det extremt vackra vädret de senaste veckorna har gjort att försäljningen av både allergiläkemedel och solskydd skjutit i höjden. Både Apotekets butiker och e-handel slår just nu alla tidigare försäljningsrekord.

– Vi arbetar för högtryck med att ta hand om alla kunder som vill ha hjälp med pollenallergi och solskyddsprodukter. Många vill njuta av solen och behöver fylla på med solskydd av olika slag. För pollenallergiker handlar det om att kunna lindra besvären och många upptäcker nu också att läkemedel tagit slut, blivit för gamla och måste ersättas, säger Caroline Pettersson, Sortimentsansvarig på Apoteket.

De tre första veckorna i maj har försäljningen av solskyddsprodukter ökat med närmare 80 procent jämfört med ifjol och för allergiprodukter med närmare 60 procent. Vissa veckor har försäljningen tredubblats jämfört med förra årets försäljning. Även andra säsongskategorier har ökat mycket.

Även efterfrågan på vaccinationer på Apoteket har varit mycket stor de senaste veckorna – i första hand mot TBE och olika resevaccin. Apoteket är sedan tidigare den vaccinationskedja som finns på flest orter i landet. I år utökas antalet apotek som kan erbjuda vaccinationer ytterligare och för närvarande finns tjänsten på 35 apotek över hela landet. https://www.apoteket.se/halsotjanster/Vaccination/

Apoteken får också många frågor om pollenallergier och solskyddsprodukter. Förutom medicin mot pollenallergi finns det saker man kan göra för att utsätta dig för så lite pollen som möjligt – speciellt då koncentrationerna är som högst utomhus.

På apoteket.se råd och tips om pollenallergi: https://www.apoteket.se/kategori/allergi/pollenallergi/
Där finns även information om solskydd: https://www.apoteket.se/kategori/hud-har/sol/solskydd/

Här nedan är några tips för pollenallergiker samt sju vanliga myter om solskydd:

Apotekets tips för att minska besvären av pollenallergi

• Följ pollenrapporterna och väderleken. Vackert väder leder gärna till ökade pollenhalter. Pollenspridningen ökar under blåsiga dagar utan nederbörd.
  • Avstå från utomhusaktiviteter när det är extra mycket pollen i luften. Annars kan du få kraftiga besvär, även om du medicinerar dig.
  • Stäng fönstren i bilen och i sovrummet och låt bli att torka tvätt eller vädra sängkläder utomhus tills pollenhalterna gått ner. Det är bättre med inomhusluft eftersom den oftast innehåller mindre mängder pollen.
  • Skölj ur håret på kvällen, innan du går och lägger dig. Det kan fastna mycket pollen i håret när du är utomhus.
  • Ta medicin i tid! En del sorter tar några dagar innan de ger full effekt. Ta sedan medicinen regelbundet så får du mindre problem under resten av säsongen.
  • Ta det lugnt. När du är allergisk minskar kroppens motståndskraft. Den påverkas också om du har en infektion, är trött eller stressad. Försök då att ta det lugnt så att dina allergisymtom inte förvärras.
  • Fimpa. Pollenallergi blir ofta värre om du röker själv, eller om du vistas i rökiga lokaler.
  • Kela inte med eventuella husdjur och duscha dem efter att de varit ute. Hundar, katter och andra pälsdjur kan bära med sig ansenliga mängder av pollen i pälsen.

7 vanliga myter om solskydd

1. Om jag som är ljus smörjer in mig med hög skyddsfaktor blir jag inte brun.Du blir brun, men inte bränd. Dessutom håller färgen längre.

2. Om jag använder solskydd kan kroppen inte producera D-vitamin. Du behöver bara exponera en hudyta i storleken av din underarm eller ansikte i ungefär en kvart om dagen för att kroppen ska uppnå maxproduktion av D-vitamin.

3. Solskydd som inte är naturliga/ekologiska innehåller farliga, hormonstörande och cancerframkallande kemikalier som tränger ner i huden och går in i blodet.Solskydd innehåller inga hälsofarliga ingredienser som kan ta sig ner djupare i huden, eller som kan orsaka skada på din hud eller hälsa. Naturliga och ekologiska solskydd fungerar också bra på att skydda huden från solen, men är inte alltid bättre för dig ur allergisynpunkt.

4. Jag som har mörk hud behöver inte använda solskydd.Mörk hud har ett bättre skydd mot solens strålar än ljus hud, men man kan fortfarande bränna sig och få solskador, till exempel soleksem, eller ojämna pigmentförändringar av solen. Att mörkhyade drabbas av hudcancer är ovanligt men det kan förekomma. Enligt Cancerfonden så drabbas en person på 100 000 i den svarta befolkningen av malignt melanom. Så skydda dig även om du har mörk hud!

5. Om det är molnigt ute behövs inget solskydd.Du har inte lika hög exponering från solen när det är mulet ute, men om du befinner dig på sydligare breddgrader och nära ekvatorn är strålningen stark även när det är molnigt. Du ska absolut smörja in dig med solskydd även när det är mulet. Solstrålar reflekteras av material och även marken, så det är bra att skydda sig även när du sitter i skuggan.

6. Vissa solskydd innehåller nanopartiklar och dessa går in i kroppen eftersom de är så små.Nanopartiklar gör man av titandioxid för att krämen ska gå lättare att smörja ut, och inte bli så tjock. Dessa nanopartiklar av titandioxid är i själv verket ganska stora och lägger sig som en skyddande hinna på ytan av huden. De är helt enkelt för stora för att ta sig ner i huden.

7. Det är bara om man bränner sig som risken för cancer ökar.Att bränna sig ökar risken för hudcancer och det är extra farligt att bränna sig i unga år eftersom barns hudceller är extra känsliga. Men faktum är att ju mer sol huden utsätts för desto större blir risken för hudcancer.

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, lång historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.