Guld till Snippan!

Apoteksgruppens kampanj ”Hej Snippan! En kampanj för livet och underlivet” har tilldelats Svenska Designpriset 2016 i kategorin "Årets reklam print".

- Vi gläds över att Hej Snippan! fortsätter att få den uppmärksamhet som kampanjen förtjänar. Genom kampanjen har vi lyft en viktig fråga som gör skillnad för kvinnors hälsa. Något som också juryn har tagit fasta på i motiveringen till priset, säger Malin Hammarström, Marknadsstrateg, Apoteksgruppen.

Juryns motivering: "För att tabun kring en angelägen fråga förvandlas till förståelse och kunskap."

Svenska Designprisets guldmedalj tilldelades reklambyrån Tomorro’ för utformningen av det grafiska konceptet och annonserna som togs ut i print. Kampanjen ”Hej Snippan! En kampanj för livet och underlivet" togs fram av PR-byrån Wenderfalck och reklambyrån Tomorro’ och genomfördes sommaren 2015.

Under 2016 har kampanjen uppmärksammats och nominerats i flera branschtävlingar där Apoteksgruppen och Svenska FN-förbundet bland annat vunnit utmärkelsen ”Årets företagssamarbete” när Frivilligorganisationernas Insamlingsråd, FRII, prisade årets bästa kampanjer vid Insamlingsforum.