Apoteksgruppen avvecklar ombudsservice på Öland

Från och med 3 september kommer Apoteksgruppen Borgholm att avveckla ombudsservicen i Löttorp, Böda, Källa, Sandvik och Byxelkrok.

Idag erbjuder apoteket i Borgholm kunder möjligheten att ringa eller mejla apoteket och beställa sina varor. Varorna skickas därefter till lokala ombud i Löttorp, Böda, Källa, Sandvik eller Byxelkrok. Från den 3 september kan kunderna istället hämta sina varor hos Apoteksgruppen i Borgholm.

Då vi inte arbetar med denna typen av service inom hela Apoteksgruppen saknar vi verktyg och rutiner för hur vi kan genomföra detta på bästa sätt. Vi kan därför inte garantera personuppgiftssäkerheten i dessa köp och gällande GDPR-regler. När det blir så småskaligt är det även svårt att få ekonomi i tjänsten. Vi har försökt hitta en lösning men kommit fram till att detta inte längre är hållbart, säger Erik Sjögren, Försäljningsdirektör på Apoteksgruppen.

Från och med den 3 september kan kunder fortfarande beställa varor, antingen på Apoteksgruppen.se eller genom att ringa till Apoteksgruppen i Borgholm på telefonnummer 0485-773 51. Men istället för att hämta det hos ett ombud får kunderna hämta produkterna direkt hos apoteket. Nu, under rådande pandemi, erbjuds även kunder i riskgrupp eller som av annan anledning inte vill komma in på apoteket att hämta ut sin beställning utanför apoteket.

Vi förstår att ombudsservicen har varit uppskattad hos våra kunder och beklagar förstås att vi inte längre kan erbjuda detta. Vi hoppas att vi med de beställningsmetoder vi kan erbjuda kan tillgodose kundernas behov ändå, säger Cathrin Lilja, Apotekschef i Borgholm.

För ytterligare information, kontakta:
Anna Bergstedt, Presskontakt Apoteksgruppen, anna.bergstedt@apoteksgruppen.se, 070-576 29 66.